A SEO optimalizálás 5 gyakori hibája

Bevezetés

Állandó vita folyik arról hogy a webes és mobil, digitális marketing csatornák mennyire hatékonyak, mennyire mérhetőek, mennyiben járulnak hozzá a termelés és az értékesítés támogatásához, az adott vállalkozás arculatának és kommunikációjának megítéléséhez. A fogalmakat nagyjából mindenki hallotta már: megvan a fejekben a SEO, retargeting, fizetett keresés, tartalom marketing és a vizuális hirdetés. Azonban van egy dolog, ami a legnagyobb szerepet játsza a  marketing kampányok hatékonyságának megítélésében, és mérésében: A nyitóoldal (Landing Pages)

Sajnos, a Nyitóoldal optimalizálását nagyon sokszor figyelmen kívül hagyják, vagy nem fektetnek bele elég energiát amikor létrehozzák a célirányos kampányhoz tartozó digitális megjelenéseket. Az alábbiakban néhány tipikus hibát szeretnék bemutatni, azzal a céllal, hogyha elkerülöd ezeket a hibákat, akkor nagyobb eséllyel tudsz majd ilyen kampányokban eredményeket elérni.

1. A Nyitoldal nem tartalmaz cselekvésre való ösztönzést.

A website-nak egy célja van: a látogatót vásárlóvá, vagy ügyféllé változtatni. Annak érdekében hogy ezt megtehessük, meg kell szólítani, és CTA-val egyértelműen cselekvésre ösztönözni a céloldalon. CTA-k – (call to action) gombok, amelyek valós tartalmak felé, tudatosan a következő lépésre irányítják a látogatót. A nyitóoldal egyéb elemeit: mint a tartalom marketing, a vonzó látvány és a jó szlogen, mind hasznos, és meggyőzi a látogatót, hogy vásárló vagy ügyfél legyen belőle, de mindenképpen kell a CTA hogy azt érezze, hogy elindított egy folyamatot (legyen az akár egy termék rendelése, kiegészítve egy elérhetőség form-mal, vagy feliratkozni egy hírlevélre stb.). Ha egy CTA kerül hozzáadásra a céloldalhoz, ellenőrizd, hogy:

  • Látható-e megfelelően?

Ez nagyon nyilvánvalónak tűnik, de messze nem az. A CTA-t el lehet temetni már azzal, hogy az oldal első lehívásakor görgetni kell ahhoz, hogy megtalálható legyen. Ha görgetés nélkül megtalálható az oldal lehívásakor, az még lehetséges hogy nincs optimálisan elhelyezve. Ezt megfelelő tesztekkel lehet finomítani, az oldalra érkező látogatók reakcióit mérve, (vannak rá megfelelő szoftverek) hová néznek vagy kattintanak először, – álltalában jobb oldalra – és úgy elhelyezni a CTA-t. Többszöri tesztelés alapján nagyon pontos helyet lehet megállapítani.

  • Eltérő-e feltűnően a környezetétől?

A cselekvésre való össztönzés kell hogy kitünjön azonnal, a többi odalhoz képest, hogy jobban vonzza a látogatók figyelmét. Ennek a leggyakoribb módja a színek használata. Pl.: válasszon egy világos színt, amely ellentétben áll a teljes oldal látványával, de ne térjen el annyira, hogy ütközzön vele. (Complementer színek használata) Lehet némi animációt, vagy rajzolt grafikai elemet is alkalmazni, de óvatosan a mozgó elemekkel, mert ha ezek nem megfelelően vannak elkészítve és beépítve, akkor rontják a használhatóságot, vagy bezavarnak a SEO mérésébe.

  • Tisztán érthető-e amit mondani akarunk?

A CTA-nak könnyen olvashatónak kell lennie. De ez alatt nem azt értem hogy a szín vagy a betűtípus jól olvasható legyen (az természetes)  hanem igazán az a fontos, hogy nincs semmi félreérthető amikor rákattint a CTA-ra, és a felhasználó számára egyértelmű lesz hogy mi fog történni.

Legyen tiszta, ha belép, akkor ezt fog történni: pl. feliratkozik a hírlevélre, vagy ingyenes próbát kap, ha elküldi az elérhetőségét, akkor rendszeresen az érdeklődésének megfelelő információkat kap stb.

Kerüld az általános nyelvi fordulatokat, mint a “kattintson ide,” “vásárlás” vagy a ” be “- szó, a felhasználók belépése alatt, regisztráció nélkül is.

Ha az oldalon több a CTA, az nem jelent többszörös hatékonyságot. Miután ez több cselekvésre ösztönöz, a látogatókat megtéveszti, vagy akár összezavarja, és inkább otthagyja az egész oldalt.

Tehát az is probléma ha nincs az oldalon cselekvésre ösztönző CTA, de az is legalább akkora hiba ha túl sok van belőle egy oldalon.

2. Zavaros, áttekinthetetlen design

Nem titok, hogy a design hihetetlenül fontos a Nyitóoldal esetében is: A látogatók elsődlegesen, és azonnal ebből alkotnak vélemény a webhelyről, a cégről, az üzleti potenciálról, és csak másodsorban nézik a tartalmat.

Csinálj tiszta, áttekinthető, vonzó látványt. A látogatók 95%-a a vizuális design alapján vonja le a következtetéseit, és dönt.

A kampánytervezés minden fontos üzenetét a Nyitóoldalnak tartalmaznia kell. Erre épül a digitális stratégia. Az üzenet tiszta, egyértelmű legyen, néhány szóval megfogalmazva, az alkalmazott vizuális elemek könnyen érthetőek és egyértelműek legyenek, főleg ha vannak mögötte hivatkozások is. Így a látogatókkal felesleges terhelés nélkül tudjuk közölni üzenetünket. Hogy működhet ez a gyakorlatban:

  • Elsődleges CTA:

Ha tudod, hogy ezen van a legnagyobb hangsúly a kampányban, akkor ez legyen középen, hangsúlyosan, ez legyen az első számú elem a hierarchiában. Ha cselekvés több mint 1 gombot ígényel, akkor különböztessük meg vizuálisan a többi részt, hogy egyértelmű legyen, akár a háttérszínek változtatásával, melyik a regisztrációs ürlap, a vásárlás kezdeményezése, és a feliratkozás a hírlevélre stb.

  • Címsor (Headline):

Ismét az eddig is hangsúlyozott alapelvek: világos és tömör fogalmazás. Próbáld az értékajánlatot néhány egyszerű szóra redukálni. Ha van a kampányban egy különleges ajánlat, ami adott ideig tart, akkor hozz létre sürgősségi jelöléssel határidős visszaszámlálót. Nagyon hatásos.

  • Termék / szolgáltatás információk:

A CTA-nak könnyen olvashatónak kell lennie. De ez alatt nem azt értem hogy a szín vagy a betűtípus jól olvasható legyen (az természetes)  hanem igazán az a fontos, hogy nincs semmi félreérthető amikor rákattint a CTA-ra, és a felhasználó számára egyértelmű lesz hogy mi fog történni.

Legyen tiszta, ha belép, akkor ezt fog történni: pl. feliratkozik a hírlevélre, vagy ingyenes próbát kap, ha elküldi az elérhetőségét, akkor rendszeresen az érdeklődésének megfelelő információkat kap stb.

Kerüld az általános nyelvi fordulatokat, mint a “kattintson ide,” “vásárlás” vagy a ” be “- szó, a felhasználók belépése alatt, regisztráció nélkül is.

Ha az oldalon több a CTA, az nem jelent többszörös hatékonyságot. Miután ez több cselekvésre ösztönöz, a látogatókat megtéveszti, vagy akár összezavarja, és inkább otthagyja az egész oldalt.

Tehát az is probléma ha nincs az oldalon cselekvésre ösztönző CTA, de az is legalább akkora hiba ha túl sok van belőle egy oldalon.

  • Látvány, vizualitás:

Néhány kép, többet mond sok szónál. Arra ügyelj, amikor terméket árulsz, ne használj stock képeket, hanem vedd a fáradságot – és a költséget – csináltass jó minőségű termékfotókat. Bizalom és eladásnövelő. Minél több saját fotót használsz az oldalon belül, annál hitelesebb és valódi leszel a látogatók szemében. Mutasd a terméket akcióban, valódi környezetben, akár mockup megoldással illusztrálva.

3. Pontatlan, nem megfelelően megfogalmazott üzenet

A nyitóoldal látogatottságának fenntartása létfontosságú a kampány és az üzleti bizalom szempontjából is. A keresési lista első szegmenseibe bekerülni, és ott megmaradni nagyon nehéz, és hosszabb idő, viszont lekerülni és eltünni onnan gyorsan megy. A bizalom nagyon tűnékeny dolog.

A marketing megoldásokkal nemcsak építeni, hanem több módon is el lehet veszíteni a bizalmat.

  • Magas visszafordulási arány (High Bounce Rate):

Az ígéretes terméket vagy ajánlatot nem definiáljuk azonnal, amikor a látogató érkezik az oldalra, nem érzékeli azonnal hogy mit kínálunk a számára. Ezért anélkül hogy részletesebben szétnézne az oldalon, elolvasná az ajánlatunkat, kilép a website-unkból. Ez egy nagyon rossz üzenet a SEO felé is, mert azt jelzi a keresőmotoroknak, hogy a webhely vagy lényegtelen kulcsszavakat tartalmaz, vagy rossz felhasználói élményt kapott a látogató.

  • Alacsony minőségi mutató: (Low Quality Score):

Ez a minőségi mutató a Google titkos receptje arra, hogy meghatározza a hirdetés relevanciáját a kulcsszavakból. Azok a Landing oldalak, amelyeket nem listáz be megfelelően, akkor egy olyan kategóriába teszi, ahol alacsonyabb a minőségi mutató. Ha ez így marad, akkor csak minimális hírdetés jelenik meg a találati listában, vagy akár egy sem.

  • Retargeting:

A Retargeting egy nagyszerű módja annak, hogy vissza tudjuk szerezni azokat a látogatókat, akik az első alkalommal az oldalunkra látogattak, de nem váltak ügyféllé, vagy aktivitás nélkül távoztak az oldalunkról.

Ezzel lehet követni őket, és más oldalak látogatásakor is tudunk mutatni ajánlatot magunkról. A legismertebb mindenki számára az AdWorlds, de a Facebook is ácsingózik erre a területre, és elég hozzá csak az egypixeles webpoloskáját az oldaladba illeszteni. Téged nem zavar, de tudok neked hirdetni, ha akarod. Ha már megszereztél egyszer egy látogatót, de ő elment tőled vásárlás nélkül, nyúlj utána azokon az oldalakon, ahol jár-kel.

Telerakta a kosarat a webshopodban, aztán lelépett? Ajánlj neki ingyenes kiszállítást. Az AdRoll egy olyan retargeting eszköz, amely ezeket a lehetőségeket egy platformon hozza össze.

Így, ha valamit hibázunk a Nyitóoldal összállításakor, – ami az érdeklődők elriasztásával jár, – akkor ez egy jó módszer a visszacsábításukra, és lehetőség a Nyitóoldal korrigálására is.

4. A hatékony vagy bonyolult átalakítási folyamat problémái

Amennyiben aktív webáruházunk van, akkor fokozottabban érvényes hogy rendszeresen finomítanunk, egyszerűsítenünk kell a vásárlási folyamatot. Minél rövidebb az út a kiválasztástól a konkrét vásárlásig, annál kevesebb lesz a lemorzsolódó vásárló. A vásárlástól elálló látogatókat pedig a retargeting módszerével utól tudjuk érni. Tehát optimalizálni kell az értékesítési folyamatot, és csökken a lemorzsolódó vásárlók száma. Néhány konkrét példa:

Ne kérdezz túl sok információt, csak annyit amennyire feltétlenül szükséged van. Neked is eleged lenne ha regisztrálsz valahová, és egy csomó olyan adatot bekérnének tőled, amit feleslegesnek gondolsz. Azonnal gyanakodni kezdesz, hogy ezek a bekért adatok inkább tovább-értékesítésre fognak kerülni, és nem a Te kényelmedet szolgálják. Küszöböld ki a szükségtelen lépéseket. Az emberek gyors és egyszerű vásárlást akarnak. Minden ügyfélnek szánt fontos információt próbálj a nyitóoldalon megjeleníteni: pl. egy file letöltése, regisztráció hírlevélre, Apple Store vagy Google Play link, ha alkalmazást kínálsz stb. Ne felejtsd el, minden új oldal, ahová tovább küldöd a látogatódat, az lehetőséget teremt arra, hogy elhagyják az oldaladat. Korlátozd ezeket a lehetőségeket úgy, hogy a műveletek könnyűek, gyorsak és egyszerűek legyenek az oldaladon.

5. A követés és az optimalizálás elmulasztása

Minden marketing kampány akkor teljes, ha már az elejétől nyomon követjük a folyamatot megfelelő mérésekkel és folyamatos kiigazításokkal. Ez alól a Nyitóoldal nyomonkövetése sem kivétel. Az emberek sok figyelmet fordítanak az optimalizált hirdetések átkattintási arányaira és a konverziókra, de a Nyitóoldal esetében ezt gyakran figyelmen kívül hagyják. Fordíts több figyelmet erre, hogy a lehető legtöbb adódó lehetőséget ki tudd használni:

Kövesd a forgalmat folyamatosan. A Google Analytics segítségével nyomon követhetőek az események az oldalon, beállítva a konverziós célokat és csatornákat, nyomon követhető az értékesítési folyamat is. Ha a kampány sikeres is, de ebből még nem fogod tudni pontosan, hogy a siker vagy kudarc a Nyitóoldal, a hirdetések vagy valami más összetevő alapján következett be.

Optimalizáld az oldalakat. Ez alapján betekintést nyersz az analitikába, pontosan látni fogod mi működik legjobban, illetve, ha tényleg alúlteljesítő a kampány, akkor nem ártana egy megújítás, egy vizuális ráncfelvarrás.

Még ha elégedett vagy is a kampánnyal, mindig lehet jobb is, vagy lehet belőle tanulni a következő kampányok lebonyolításához.

Teszteld a módosításokat. Bármit is változtatsz, az nem lesz eredményes és hasznos, ha nincsenek kontroll-adatok, amivel össze lehet hasonlítani. A legjobb, ha a két oldal egyszerre fut mint egy A/B teszt, így megszüntethető olyan külső körülmények hatása mint a: napszak, a hét napja, vagy egyéb külső változó, amely befolyásolja a teljesítményt.

Összefoglalva:

A digitális marketing egy bonyolult, félelmetes dolognak néz ki, ha nincs aki átlássa, értelmezze, és foglalkozzon vele professzionális módon. Ez egy szaktudással rendelkező, teljes embert kíván.

Szerencsére ha egy ütős, a szempontoknak megfelelően optimalizált Nyitóoldalt, tudsz készíteni, akkor valóban sikeres kampányokat tudsz majd levezényelni. Ha elkerülöd azokat a terméktől és szolgáltatástól független hibákat, amiről az előzőekben pár szót ejtettünk, akkor nyert ügyed lesz.

Szeretnéd megtudni, hogy mennyire jól van optimalizálva a Te Nyitóoldalad?

Fuss velünk egy kört, hogy még időben tudj dönteni, és ne legyen semmi gond a kampányoddal.

Segíthetünk?

A témával kapcsolatban kérnék egy visszahívást.

Ezt az oldalt szeretném bevizsgáltatni:

Ajánlat kérése
2017-03-27T14:40:47+00:00