A hétköznapi életben az AR fejlesztés még nem a leggyakoribb dolog, ami szembe jönne velünk. Ez azonban az elkövetkező pár évben gyökeresen változni látszik. A Pepsi és a L’Oreál napjainkban is profitál a kiterjesztett valóság lehetőségeiből. A Google Maps is hamarosan belép az AR világába, ezzel az AR technológia pedig a hétköznapok része lesz.

AR technológia

Önmagában az AR technológia, azaz a kiterjesztett valóság egy olyan teret jelent, amelyet virtuális elemekkel egészítünk ki. Ennek eszköze általában valamilyen lencse, amelyet viselhetünk egy AR szemüveg formájában vagy a telefonunk kameráján keresztül is láthatunk. Napjainkban gyakoribbak még azok a megoldások, amelyek a telefonunk lencséjét igénylik, de az Apple már évek óta dolgozik egy olyan AR szemüvegen, amelyet a nagyközönség számára is elérhetővé akarnak tenni a szélesebb körű felhasználás miatt. Az Apple mellett a Microsoft, az Amazon, a Facebook és a Google is nagy lehetőségeket az AR technológia fejlesztésében. A legnépszerűbb mai példák az AR technológia alkalmazására az IKEA appja, a Snapchat vagy a Pokémon Go.

További példa az AR fejlesztés ipari és vállalati felhasználására

A Pepsi és a londoni hirdetőtábla: A Pepsi marketing célokra használta fel a kiterjesztett valóság lehetőségeit. Londonban egy buszmegállót alakítottak át, amelynek egyik oldala vált egy AR szemüveg lencséjévé a várakozók szemében, ami egy kamera kivetített képe volt a megálló melletti útfronton.

Amerikai katonai kiképzések: Az AR fejlesztés itt egy olyan szemüveget jelent, amely által a katonák láthatják saját pozíciójuk mellett a társaikét, a célpontét és a távolságokat is feltérképezi számukra az eszköz.

Kiterjesztett valóság a hétköznapjainkban

Érdekesség, hogy már 2018 őszén végzett a Microsoft a Harward Business Review adataira támaszkodva egy felmérést a vállalati MR/AR felhasználásról. A résztvevő vállalatok 87%-a már használta valamilyen formában a kevert valóság adta lehetőségeket, és több mint 60% szerint a technológia segít majd elérni új üzleti mérföldköveket az elkövetkezendő másfél évben. Az AR azóta több területet is meghódított, és az alábbiakban elhoztunk pár kiemelkedő példát erre:

Műszaki felhasználás: Több olyan autógyártó is van, amely például AR szemüvegeket használ. Sok esetben a szakemberek az AR szemüvegeken keresztül adják az instrukciót a helyben lévő alkalmazottnak, mert a távolság és az utazási költség túl sokba kerül. Emellett vészgyakorlatok kapcsán is használják, illetve nehézgépek kezelésénél a betanulásra. Az AGCO vállalat esetében ez a módszer így 60%-kal csökkentette a tréningek idejét.

Vállalati és HR szektor: több olyan vállalat is van, amely kifejezetten irodai használatra tervez AR alkalmazásokat. A tréningek tipikusan ide tartoznak, illetve a távolságok leküzdésére tervezett AR instrukciós appok, valamint a karbantartás vagy a fogyasztói segítségnyújtás is. Ennek megfelelően több olyan alkalmazást is gyártanak, amely a termékek összeszerelésénél segít AR instrukciókkal a telefon képernyőjén át.

Kereskedelem és marketing: a L’Oréal is felfedezte a kiterjesztett valóság alkalmazás lehetőségeit. Létrehoztak egy olyan applikációt, amellyel az ügyfelek képesek kipróbálni az adott kozmetikumokat anélkül, hogy ténylegesen feltennék őket. Az arcfelismerő rendszer segítségével a különböző színeket és koncepciókat virtuálisan is kipróbálhatjuk.

Ha további szakmai információ érdekli, kérjük látogasson el az immerzív technológiákat bemutató weboldalunkra!

Az AR fejlesztés jövője

A mai nehéz viszonyokban, amikor több vállalkozás is küzd a fennmaradásért, úgy teljes iparágak piaci részvétele is jelentősen csökkent. Az AR fejlesztés azonban ebből is profitálni látszik. Mivel egyre több mindennapi tevékenységet tudunk elvégezni az otthonunk kényelméből, a szolgáltatószektornak ehhez alkalmazkodva kell új megoldásokat felmutatnia. Az szoftverfejlesztés terén az Apple 2017-ben rukkolt elő az ARkit-el, amivel AR alkalmazások egyszerű fejlesztését teszik lehetővé. 2021-re már megjelent az ARkit 4-es verziója. Ezen felül több szektor is innovatív AR technológiával állt elő az utóbbi időszakban:

WebAR: olyan időszakokban, amikor a személyes jelenlét és érintkezés korlátozott, akkor a kiterjesztett valóság lehet az, ami igazi maradandó élményé teszi ezeket az eseményeket. A WebAR már online konferenciákon, állásbörzéken is megjelentek, amelynek a legnagyobb könnyebbsége, hogy applikáció letöltését sem igényli.

UNICEF oktatási programok: mivel még mindig rengeteg gyermeknek nincs megfelelő internethozzáférése, az UNICEF elindította a GIGA nevezetű programot, amelynek során AR és VR fejlesztéseket is alkalmaznak a tanítás során. A digitális oktatás azonban egy fontos szektorrá nőtte ki magát, amelynél az immerzív technológiák rengeteg potenciállal rendelkeznek.

AR vásárlás otthonról: AR és a vásárlás a pandémia miatt: nem csak bútorokat helyezhetünk el virtuálisan a lakásunkban az AR fejlesztés segítségével, hanem otthon akár ruhákat is felpróbálhatunk. Az elkövetkezendő időszak pedig még nagyobb teret enged az online vásárlásba is revolúciót hozó kiterjesztett valóság technológiájának.

Ha most már Ön is úgy gondolja, hogy sikeresen tudnánk segíteni az online tartalommarketingjének célbajuttatásában, akkor keressen bennünket, elérhetőségeinken és azonnal elkezdhetjük a közös és sikeres együttműködést Printosh módra!

 (+36 30) 931 0775 marketing@printosh.hu

Ha most már Ön is úgy gondolja, hogy sikeresen tudnánk segíteni az online tartalommarketingjének célbajuttatásában, akkor keressen bennünket, elérhetőségeinken és azonnal elkezdhetjük a közös és sikeres együttműködést Printosh módra!

 (+36 30) 931 0775

marketing@printosh.hu