• 2022. 02. 16.
  • 15 perc

Lehetőségek és valós használati esetek a Metaverse-n belül

Mióta a Facebook, (most éppen Meta) bemutatta ambiciózus terveit hogy a Metaverse-n belül létrehozza a saját metaverzumát, azóta jobban a köztudatba került ez a téma és a technikai megvalósítás folyamata. A nagy és kis márkák szerte a világon elkezdték felfedezni az új trendet, és keresik annak előnyeit. A fő kérdés ma még mindig az, hogy mi is pontosan a Metaverse és azon belül létrehozott önálló metaverzumok, és hogyan profitálhatnak belőle a vállalkozások? Most arra teszek kísérletet, hogy érthetően próbáljam elmagyarázni ezeket a fogalmakat, és azt, hogy ebből hogyan is lehet most és majd a jövőben üzletileg profitálni és hogy miért is nem egy újabb hype ez az egész témakör.

A Metaverse megértése

A Metaverse megértése azért válik bonyolultá, mert még mindig nem tudjuk kézzelfogható dologként felfogni. Mert még összekeveredik a fejekben az összes összekapcsolt technológiával, mint például a virtuális valóság (VR), a kiterjesztett valóság (AR), kevert valóság (MR) a mesterséges intelligencia (AI), az 5G és így tovább. Ezek a technológiák fejlődnek és skálázódnak, és a Metaverse elsődlegesen katalizátora konvergenciájuknak. Az egymásba kapcsolódó részek formájában megjelenő említett technológiák egy teljesen új, digitális 3D virtuális terekkel teli világot alkotnak majd.

A Metaverse egymáshoz kapcsolódó digitális terek (metaverzumok) sorozata, amelyek lehetővé teszik az emberek számára, hogy interakcióba lépjenek egymással, és valami olyan lehetetlent is megtegyenek amit a valós világban nem tudnak.
Az intenzív metaverzumok fejlesztése példátlan üzleti lehetőségeket nyit meg. A Metaverse tartalmába való belépés – a virtuális valóság szimulációjába való megjelenés – a felhasználók eszközein és kütyüin keresztül történik. A European Business Review szerint pedig az AR/VR/XR technológiák döntő szerepet fognak játszani ennek a digitális térnek a tartalmi és befoglaló keretének a fejlesztésében.

metaverse

A társadalmi interakcióban rejlő lehetőségeket kihasználó Metaverse még fejlesztési fázisban van, de néhány olyan összetevője, amelyek a vállalkozások számára előnyösek, már meghatározásra kerültek:

Elsődlegesen megjelenik egy központi tér minden metaverzumon belül, amely azt a felhasználói bázist képviseli, ahová barátainkat meghívhatjuk társalgásra, videók nézésére, valamint alkalmazások használatára vagy játékokra. Akár együtt is ellátogathatunk egy élő koncertre anélkül, hogy elhagynánk az otthonunkat. De mi köze mindennek az üzlethez? Valójában közvetlen kapcsolat áll fenn, amennyiben a vállalatok ösztönzik, kiépítik és szívesen fogadják az alkalmazottakkal és ügyfelekkel való ilyen jellegű kapcsolatfelvételt. egy béta verzióban lévő alkalmazás például lehetővé teszi a kollégák számára, hogy VR-környezeteket használjanak távoli munkához, kapcsolattartáshoz és együttműködéshez dedikált tereken. Nevezetesen, az alkalmazás a VR-on és a weben is működik, így a csapatok vegyes valóságélményt nyújtanak: az alkalmazottak számítógépeket, fizikai asztalokat vagy kompatibilis billentyűzeteket hozhatnak magukkal a VR-terekre. Az elsődleges bevitelhez a felhasználók a kezeiket alkalmazzák a vezérlők (kontrollerek) helyett, ami a digitális és a fizikai élmény keverékét hozza létre.

Egy következő üzleti terület amelyet így irhatnánk körül – az üzleti életben elérhető szolgáltatások készlete. Ez magában foglalja egy VR headshet pl. az Oculus Quest 2 fejhallgató és egy munkahelyi fiók használatát a kollégákkal való kommunikációhoz, olyan alkalmazások futtatásához, mint a fent említett munkahelyi együttműködési tér, és hozzáférést kap a munkakörnyezet kulcsfontosságú funkcióihoz, beleértve az egyszeri bejelentkezést (SSO), fiók- és harmadik féltől származó eszközök kezelését.

A Metaverse-en belüli metaverzumok fejlesztésével már korábban is próbálkoztak a Microsoft, az Nvidia, a Roblox, de a Facebook (most Meta) hatalmas befektetései fedik fel igazán a technológiában rejlő lehetőségeket. Gondoljunk csak bele, a FB irtózatos pénzt öntött – csak 2021-ben 10 milliárd dollárt költött – a Metaverse és azon belül a saját metaverzumának a fejlesztésére.

A Facebook befektetései állandósították a Metaverse köztudatba kerülését, bekövetkeztének felfogását, úgy mint az internet fejlődésének új szakaszát. Ezen a ponton felmerül a kérdés, hogy milyen korlátai vannak a Metaverse fejlesztésére létrehozott és abból táplálkozó technológiáknak. A VR-eszközök drágák, és nem mindig alkalmasak hosszú távú használatra, így a technológiai fókusz rövid időn belül az okostelefonokról elérhető AR-megoldásokra helyeződik át. A kiterjesztett valóságot fejlesztő ügynökségek pedig felgyorsítják a különböző márkákhoz kötödő metaverzumok megvalósításának folyamatát, ami hasznos lesz a vállalatok számára szerte a világon.

A Metaverse általános előnyei a vállalkozások számára

A digitális terek lehetővé teszik az ügyfelek számára, hogy hatékonyabban kommunikáljanak a vállalkozások által kínált termékekkel, beleértve a háromdimenziós nézetet is. Ez az első lépés az új online piactér bevezetése felé – a virtuális kirakatok jelentősen javítják a felhasználói élményt.

Az új pénznemek könnyen bevezethetők és skálázhatók, ezzel is fellendítve az üzleti növekedést, amit az is bizonyít, hogy a blokklánc technológia a Metaverse és azon belül a brand metaverzum platformok magja. A metaverzum platformokkal párhuzamosan – illetve azokon belül – nem helyettesíthető tokeneket (NFT), blokklánc-játékokat, kiberbiztonságot és decentralizált finanszírozást (DaO) fognak fejleszteni, illetve már fejlesztenek gőzerővel.

A gyakorlati alkalmazások és a digitális termékek javítják a kommunikációt a brandelt metaverzumokban a VR / AR / XR megvalósításon keresztül. A dolgozók új generációs kommunikációs eszközöket kapnak, ahol a videokonferenciákat a digitális helyiségekben fizikai megbeszélésekkel kombinálják, így biztosítva a felhasználók számára a jelenlét hatását és hitelesebbé téve a beszélgetést. Ez a formátum hatékonyabb, mint az általunk használt webinárium-eszközök.

metaverse

A Metaverse platformjaival a vállalkozások olyan alkalmazásokat vezethetnek be az egészségügyi ágazat számára, amelyekben a betegségeket gyorsan és pontosan diagnosztizálják (az orvosok és más egészségügyi szakemberek távolról, az adott egészségügyi intézmény metaverzumának virtuális valóságát használva kommunikálhatnak a betegekkel).

Az edukációval foglalkozó vállalkozások olyan immersive alkalmazásokkal állhatnak elő, amelyek a virtuális valóságon keresztül nyújtanak képzési és egyben akár szórakozási lehetőséget is (e-sport).

A Metaverse-ben működő cégek munkahelyeket teremtenek. Például az új munkahelyek kapcsolódhatnak az építészethez vagy olyan új objektumok létrehozásához, amelyek nem léteznek a való világban. Az NFT-tanúsítványok segítségével az objektumok meghatározott tulajdonosokhoz kerülnek hozzárendelésre. Új munkalehetőségek a játék alapú metaverzumokban pl. olyan videojátékokat is jelentenek, ahol kommentátorok, oktatók vagy akár kertészek is szükségesek, mint a Minecraftban.

A Metaverse használati esetei

A Metaverse és az azon belüli brandelt metaverzumok a kialakulási és fejlesztési szakaszon mennek most keresztül, ezért nehéz lefedni az alkalmazási és használati esetek minden aspektusát. A vállalkozások azonban profitálhatnak a Metaverse egészéből, ami új marketing lehetőségeket nyit meg. 2020-ban 6,3%-kal nőtt a teljes digitális hirdetési mennyiség Európában, ami azt mutatja, hogy a vállalatok készek befektetni a márkáik online jelenlétébe.

Például az Anzu, egy izraeli székhelyű játékon belüli hirdetési platform, már bevezetett hirdetési megoldásokat különböző játékplatformokhoz, köztük a Robloxhoz. A hirdetések a valós életet utánozzák, és beágyazódnak a játék cselekményébe. Ez az egész nagyon kreatív, hiszen márkás ruhák, sőt reklámtáblák is megjelennek a játékokban. A globális vállalatok ezzel a hirdetési megoldással érik el a Roblox közönségét.

A Metaverse-en belüli brandelt metaverzumok inditása és működtetése és marketinges lehetőségei is egyre több vállalatnak tünnek vonzónak, hiszen segítségével egy szempillantás alatt kapcsolatokat építhetnek ki, megcélozva a millenniálisokat és az X generációt, akik érdeklődhetnek kínálatuk iránt. A Vans már létrehozott egy virtuális skateparkot márkájának népszerűsítésére. Az elkötelezettség mértéke elképesztő: naponta 46 millió felhasználó keresi fel az online skateparkot. A Vans a 13 és 35 év közötti célközönséget szippantja be.

A Reuters szerint a digitális technológiák, köztük a VR- és AR-megoldások aktív felhasználójaként ismert Boeing a saját metaverzumának felhasználásában látja a jövőt a repülőgépeinek tervezésében. Az átfogó terv egy olyan digitális ökoszisztéma létrehozása, amely magában foglalja a szolgáltatások működését, a terméktervezést és a termelést. A Boeing szerelői szerte a világon HoloLens headshet-et fognak használni a mindennapi munkához és interakcióhoz, a robotok pedig részt vesznek a 3D alapú tervezésben.

A BMW az NVIDIA-val szoros együttműködésben dolgozik azon, hogy virtuális teret hozzon létre, a Metaverse-n belüli metaverzum egy olyan saját változatát, ahol több felhasználó dolgozik egyszerre ugyanazon a tervezési projekten. A belső virtuális térben a csapatok együttműködnek, hogy mindent teszteljenek közösen a valós megjelenés előtt.

Az említett Metaverse-n belüli metaverzum használati esetei csak példák az üzleti megközelítésekre, ezért vessünk egy pillantást néhány konkrét iparágra, amelyek profitálhatnak a Metaverse trendből.

Tekintse meg az immerzív technológiákkal kapcsolatos szakmai oldalainkat!

NFT VR

Virtuális valóság(VR)

Számítógéppel szimulált valóságról beszélünk, amelyhez szükséges egy VR-headset is…

NFT AR

Kiterjesztett valóság (AR)

Az AR kihasználja a meglévő valóságtartalmat és egy eszköz felhasználásával kiegészíti…

NFT XR

Kibővített valóság(XR)

Az XR esetében már az iOT, a mesterséges intelligencia és a robotika elemei is bekapcsolhatók a fejlesztés folyamatában…

NFT MR

Mesterséges intelligencia (AI)

Az AI esetében egy beprogramozott tanulórendszerről beszélünk…

Továbbfejlesztett kommunikáció a munkával és az oktatással kapcsolatban

A virtuális munka- és tanulási terek a Metaverse-n belüli metaverzumok egyik legfigyelemreméltóbb felhasználási esetei. Ennek az az oka, hogy a világjárvány megnövelte a videokonferencia, a távmunka és az online órák népszerűségét, amelyek a hagyományos audio- és videokommunikáció mellett új interakciós módokat igényelnek. Az avataroknak és a kifinomult virtuális környezetnek köszönhetően a Metaverse új szintre emeli a felhasználói élményt. Kollégák vagy tanárok és diákok kommunikálhatnak a virtuális valóság környezetén keresztül, saját avatárjaikat alkalmazva.

Ami a virtuális munkaterületeket illeti, ez is nagyon ígéretes történetnek tűnik, de vannak aggályok a felügyelettel és az interakciós normák betartásával kapcsolatban. Lehetséges-e meghívás nélkül felkeresni valakinek az irodáját? Mi a helyzet az avatarok közötti megengedett távolságtartással? A vállalatoknak szabályokat kell előírniuk a metaverzumaikban mielőtt elkezdik használatba venni. Az alkalmazottak aggódhatnak amiatt, hogy teljes munkaidőben a virtuális térben kell lenniük, és állandó felügyelet alatt kell dolgozniuk a céges metaverzumban, ahol a munkáltatók könnyen nyomon követhetik őket. Ugyanakkor egy fontos cél hogy egy átlagos munkavállaló minél kényelmesebben tudja használni a VR- vagy AR-funkciókat tartalmazó alkalmazásokat. Az ilyen alkalmazásokat a fejlesztői oldalról összetett projekteknek tekintik, mert nagyon sok szempontot és ígényt kell összehangolni, átekinthető, könnyen megtanulható kezelői felülettel: emiatt az alkalmazásfejlesztési költség minimum 300 000 dollártól kezdődik.

Ha további szakmai információ érdekli, kérjük látogasson el az immerzív technológiákat bemutató weboldalainkra!

E-kereskedelmi méretezés

Az online áruház jövőbeli dizájnját és funkcionalitását nem lehet teljesen előre látni, de a Metaverse felé való elmozdulás már megindult. Ahhoz, hogy megértsük, mit hoz az e-kereskedelem jövője, elemezhetjük a meglévő trendeket. Az egyedi felhasználói élmény az egyik kulcsfontosságú dolog: felkeresni egy „víz alatti” búvárboltot vagy kommunikálni futballsztárokkal, miközben új cipőt vásárol a boltban – ezek a forgatókönyvek egyre lehetségesebbé válnak.

A digitális üzletek lehetővé teszik a virtuális vásárlást, egyesítve az online és offline élményeket. Tartalmazhatnak olyan játékelemeket is, amelyek arra ösztönzik a látogatókat, hogy bónuszokat és kedvezményeket szerezzenek, és több időt töltsenek az üzletben. Például a Nike már elindította a NIKELAND-ot a Robloxon, nagyszerű személyre szabottsággal és magas szintű közösségi elkötelezettséggel.

Metaverse összefoglaló:

A Metaverse és az azon belül születő különböző metaverzumok a technológiai innovációk folyamatos megújulásra ösztönöznek, így a vállalkozások azonnal profitálhatnak a megszülető eredményekből. A Metaverse megjelenése, nem csak technológiailag jelent változást, hanem segíthet az új szabályok megalkotásában is, ami által korlátozni lehet a túlzottan tolakodó reklámok erejét, de mégis egy újszerű személyre szabott felhasználói élményt vezethet be, amely lehetővé teszi a márkák túlélését a mostani egyre uralkodóbb márkaellenesség és az elviselhetetlenségig fokozódó reklámzaj felülírásával és tudatos korlátozásával, amelyet ez a technológiai forradalom – minden más pozitívuma mellett – ki fog kényszeríteni.

A kiterjesztett valóság (AR) a virtuális valóság (VR) és a vegyes valóság (XR) is hozzájárul a Metaverse fejlődéséhez. Az XR technológia még olyan gyerekcipőben jár, hogy nem igazán lehet megjósolni, hogy átveszi-e az uralkodó szerepet a Metaverse használatában és a tartalmak fejlesztésében, viszont hihetetlen nagy lehetőségek rejlenek benne. De mivel a VR és az XR is bonyolultabb és drágább megoldásokat jelent a felhasználók számára a Metaverse-be való belépéshez, a mostani lehetőségeket és trendeket figyelembe véve az AR technológia az, amely a Metaverse fejlődésének igazi katalizátorává válhat a következő belátható időszakban.

metaverse

Szeretne többet megtudni a Metaverse fogalmáról? Kérjük, vegye fel velünk a kapcsolatot!

Minden beérkezett érdeklődés kiemelten fontos számunkra, ezért a lehető legrövidebb idő alatt reagálni fogunk.

Printosh Advertising Kft.

Kövess minket a közösségi médiában!

LinkedIn és YouTube csatornánkon rendszeresen publikáljuk a legújabb immerzív technológiákról szóló aktualitásokat. Kövessen minket a közösségi médián, hogy ne maradjon le a legfrissebb tartalmakról!

Kövess minket a közösségi médiában!

LinkedIn és YouTube csatornánkon rendszeresen publikáljuk a legújabb immerzív technológiákról szóló aktualitásokat. Kövessen minket a közösségi médián, hogy ne maradjon le a legfrissebb tartalmakról!

LinedIn profil

LinkedIn profil

YouTube csatorna

Youtube