Flat Design. Amit mindig is tudni szerettél volna, de…

Edgar Degas a híres festő mondta: A művészet nem az amit én látok, hanem az amit mások látnak benne. Hasonló a grafikai tervezés is, amikor mi magyarázzuk el az elképzeléseinket a megrendelőnek, hogy mit és miért így, és ebben a formájában és látványában találtunk ki, és terveztünk meg. Elmagyarázzuk, hogy mire figyeljen, milyen koncepció húzódik meg a grafikai tervek mögött. Egy jó grafikai terv képes megváltoztatni a hangulatot. Más és más üzenetet hordoz, ha a legkisebbet is módosítjuk a formákon, árnyalatokon, betűkön vagy akár a térközökön is.

Mindig van egy-egy uralkodó irányzat, amely szerves részévé válik a mindennapi életnek, befolyásolja a döntéshozatalt, korszerűvé változtatja a régről ismert formákat és színeket, és trendivé teszi egy-egy új termék vagy szolgáltatás bevezetését. Ezért szeretném egy kicsit részletesebben bemutatni a modern grafikai irányzatok ma talán legnépszerűbb irányzatát a flat design-t.

A flat design definíciója:

Számos tervező grafikai területen alkalmazzák, de minden esetben a közös stílusjegye, – vizuális kifejező eszköze – a tömör, minimalista grafikai megfogalmazás. Napjainkban a kifejezést már szélesebb körben is alkalmazzák, amikor egy letisztult, harmonikusan egyszerű, grafikai megjelenítésről beszélünk, egy harsányabb, színekben és formákban tobzódó grafikai megjelenés ellensúlyaként. A leghangsúlyosabb eleme a nevéből is következő 2 D-s képi részletek használata, szemben a rendkívül élethű és részletes skeuomorphic képekkel. A flat design folyamatosan terjeszkedik, egyre többféle grafikai területeken jelenik meg, de még mindig a legváltozatosabb alkalmazási területe a web és a mobil felületek tervezéséhez kötődik. Népszerűségével párhuzamosan vált egyre hangsúlyosabbá és elfogadotabbá a UX/UI tervezés fontossága és jelentősége. A flat design tette lehetővé azt, hogy a használhatóság és a vizuális harmónia legyen – ma már elfogadottan – az elsődleges a felhasználói felületek tervezésekor.

A flat design eredete:

Nyilvánvalóan a flat design nem a semmiből keletkezett. Gyökereit általában a svájci stílusban lehet meghatározni, ahol történelmileg a grafikusművészi területen lehet megtalálni a közvetlen ősét. Svájci stílus, másnéven nemzetközi tipográfiai stílus vagy röviden nemzetközi stílus. Ez az az irány, amely az 1920-as években jelent meg, és – sok kritika és szakmai vita után – vált egy világos grafikai kifejezési stílussá a tervezők között Svájcban. Az 1940-50-es évelben válnak stabillá ennek a grafikai tervezésnek az alapjai, és terjednek el az egész világon a 20. század közepéig. Ennek a feltörekvő stílusnak az egyik fontos képviselője Josef Müller-Brockmann (Zurich Scholl of Arts and Krafts) és Armin Hofmann (Basel Scholl of Design). A Design is History portál az alábbi leírást adja a stílus fő jellemzőjeként: „ …a stílus az egyszerűséget tartja szem előtt, az olvashatóságot és az objektivitást”. A stíluson belül két iskola létezett egymástól jól elkülöníthetően: az egyik a sans-serif tipográfia: rácsok és asszimetrikus elrendezések. A másik esetben hansúlyos volt a tipográfia és a fényképezés kombinálása. A hatásos kommunikációs eszközök erre a plakátok voltak.

Josep Müller-Brockmann, Auto Club of Switzerland Poster, 1955
Joseph Müller-Brockmann, Zürich Town Hall Poster, 1955

Az itt példaként bemutatott plakátok nyilvánvalóvá teszik, hogy a rajongóknak ez a stílus tetszett, az egyszerű formák, merész és szigorú betűtípusok, nagy olvashatóságot biztosító harmonikus és geometria alapú kombinatív részletek, lapos illusztrációk és egyértelmű vizuális hierarchia. Gyorsan nőtt a rajongó tábor, egyre népszerűbbé vált a különböző országokban a világon, és új lendületet adott a művészetnek a 21. század elején.

Bár ez a stílus eljutott a vizuális nyomtatott tervezés szinte minden területére, poszterek, bélyegek, képeslapok, borító, magazinok stb, de a digitális tervezés hozta az igazi áttörést, különösen a webes tervezés és a felhasználói felületek. Weboldalak és mobil alkalmazások egy dinamikus fejlődésen mennek keresztül, illetve a kreatív keresés kinyitotta a lehetőségét ezeknek a  minimalista és funkcionális megközelítéseknek a kialakítására.

Az első lépés a flat design felületeinek a digitális termékekben való megjelenése felé az volt, amikor a Microsoft  bemutatta az új operációs rendszerének minimalista flat design terveit. Ez a 2000 évek elején történt, ennek a szélesebb körben, termékekben való megjelenése 2010- re tehető. Különösen a  Windows Phone 7. flat design mobil felületének kialakítására volt alapvetően jellemző: intuitív egyszerű formák, vastag világos tipográfia, világos kontrasztos színek, hosszú árnyékok, nincsenek bonyolult részletek és textúrák. Újabb nagy ugrás volt, amikor  2013-ban az Apple kiadta az iOS 7 elvei alapján a flat grafikájú, felhasználóbarát intuitív interfészt. Elmondható az is hogy nagyon sok újítást és lendületet adott a Material Design for Google is, és még sokan mások is folyamatosan csatlakoznak ehhez a stílushoz.

Alapvető és kiemelkedő jellemzői a flat design kialakításának a következők:

  • egyszerűségre törekvés a formák és elemek tekintetében
  • minimalizmus
  • funkcionalitás
  • merész és jól olvasható tipográfia
  • egyértelmű és szigorú vizuális hierarchia
  • gondos odafigyelés a részletekre
  • élénk színek és a kontraszt támogató gyors vizuális észlelés
  • a rácsszerkezet elveinek alkalmazásával, geometriai megközelítés és a vizuális egyensúlyt megtartása
  • nem támogatott viszont a textúrák, színátmenetek és összetett formák használata

A flat design előnyei:

A flat design számos előnnyel jár és egyre növekszik a népszerűsége a digitális tervezés területén, ami kihatással van és befolyásolja a trendeket a modern nyomtatási tervezésben is. A legjelentősebb pozitív hatások:
  •  Olvashatóság
  • egyértelmű a vizuális hierarchia, a formák, színek és betűtípusok
  • hatékonyan támogatja a gyors és intuitív navigációt a webes és mobil felületeken
  • könnyű állíthatósága miatt adaptív és rugalmas kialakítást tesz lehetővé
  • hatékony olvashatóság különböző képernyőkön
  • fejlesztői oldalról, és általában is, sokkal kisebb erőforrás terhelést jelentenek az operációs rendszereknek.

Az összes fent említett flat design tulajdonság biztosítja a kreatív keresési lehetőségek és a stilisztikai koncepciók széleskörű tervezhetőségét és változatos felhasználhatóságát.

A flat design alkalmazásának példái:

Nézzünk néhány valódi példát arra, hogy hogyan alkalmazható a flat design különböző megjelenési felületeken, a funkcionalitás és a felhasználói élmény elsődleges figyelembevételével:

Ajánlat kérése
2017-03-27T09:54:11+00:00