Applikáció fejlesztés – natív Android és iOS környezetben agilis módszertannal

Az egyedi mobil applikáció fejlesztés az egyre differenciáltabb fogyasztói igények következtében komplex feladat, amely számos felmérést és statisztikát, illetve specifikálást követel a fejlesztői csapatoktól. A minimális technikai követelmények már régen túlmutatnak az alkalmazás hardverére történő optimalizálásnál, mert egyre több funkció kerül felhasználásra. Önmagában egy mobil applikáció piacra dobása még korántsem jelent semmilyen előre elkönyvelhető sikert. Egy-egy alkalmazás elvész a Google Play áruházban vagy az App Store-ban, a versenyhelyzet magas, a piac pedig nem látszik telítődni, mindig van hely újabb és újabb ötleteknek. A nehézségeket tudatosítva alakítottunk ki egy olyan fejlesztési stratégiát, amely magas konverziós rátával dolgozik a mobil applikáció fejlesztés területén.

Az applikáció fejlesztés területén az immerzív technológiák, az újabb szektorok és fogyasztói követelmények a fejlesztőcégektől is új munkamódszereket követelnek meg. A szerteágazó szakmai erőforrások mellé egy agilis módszertant dolgoztunk ki, amely magas hatásfokkal működik.

Az applikáció fejlesztés felmérési szakasza (targetálás)

Az első lépés mindig a targetálás: az ügyfél igényei és erőforrásai alapján meghatározásra kerül a technológia és a platform. Ezt befolyásolja a piaci szektor, amelyben tevékenykedik, hogy B2B illetve B2C irányban mozog-e, szerepet játszik a célközönség és annak adatai, tehát a fogyasztói igények és a jelenlegi trendek. Azonban az egyik legfontosabb lépés, hogy eldöntsük: Android vagy iOS natív fejlesztésről beszélünk, illetve hogy az eszköz: telefon vagy tablet? Az operációs rendszer fontosságát nem szükséges külön hangsúlyoznunk, az eszköz esetében azonban tudnunk kell, hogy minél pontosabban az adott hardver kapacitásaira szabott szoftverről szó, annál könnyebb kiaknázni annak lehetőségeit és egy hibátlanul működő alkalmazást kiadni a kezeink közül.

A targetálás legfontosabb kérdései

Eszköz

Tablet vagy telefon

Operációs rendszer

iOS vagy Android

Vállalati, belső használatú vagy publikus applikáció?

Az operációs rendszer és a platform kiválasztásánál ezt a három kategóriát vizsgáljuk, hiszen ezek alapján jelölhető ki egy terület, ami magával hozza annak marketing és értékesítői gyakorlatát. Ha például kifejezetten vállalati alkalmazásról van szó, akkor az applikáció fejlesztés legtöbb esetében egy konkrét eszköztípusra lesz optimalizálva a szoftver, amelyhez az ügyfél az általunk indított beszerzés keretei között is hozzájuthat. A fejlesztési költségek így kedvezőbbek, de a tervezett applikáció csak ezen a készüléken fog működni.

Vállalati (inhouse) alkalmazás

Verzió specifikus eszközre történő applikáció fejlesztés, ami csak ezen a hardveren működik.

Belső használatú marketing eszköz

Az applikáció készítés jellemzően tabletre történik, amelynek célja lehet többek között termékterjesztés vagy vásárlói igényfelmérés.

Publikus alkalmazások

Több eszköztípusra folyik az applikáció fejlesztés, szélesebb a célközönség és a nagyobbak a fejlesztési költségek is.

Belső használatú alkalmazás esetén értékesítés támogató vagy marketingalkalmazásokra is gondolhatunk, amely a vállalati terjeszkedést, eladást, a konverziós ráta vagy épp a fogyasztói elkötelezettség növelését szolgálja. Ezeknél jellemző, hogy a jobb felhasználói élmény és hozzáférhetőség, illetve mobilitás miatt tabletre készülnek. Publikus applikáció fejlesztés esetében a nagyközönséget szeretnénk elérni, így statisztikákat kell figyelembe venni a célközönség vásárlói magatartását illetően, illetve, hogy mely eszközök a legelterjedtebbek ezen a téren. Nyilvánvalóan ez a legköltségesebb applikáció készítés, hiszen nagyobb felhasználói bázist érint, és több eszközre szükséges optimalizálni a szoftvert.

A tervezési folyamat: applikáció fejlesztés technikai oldalról

Miután az ügyféllel lezajlott néhány körös megbeszélések után tisztán látjuk az elérendő célt és a szükséges erőforrásokat, meghatározzuk a fejlesztés metodikáját: ütemezzük a projektet dedikált napokkal és meghatározott időközönkénti sprintekkel egészen a publikálásig, valamint a szoftver teljesítményének utánkövetéséig. Általában SCRUM-like jelleggel dolgozunk, egyedileg hangolunk fejlesztőket a projekthez, meghatározzuk a sprintek hosszúságát, illetve hogy milyen módszerrel dolgozunk (Pl. vízesés módszertan).

Az alkalmazás tervezésénél a Wireframe verzió az első, amelyben kialakul a képernyő, az applikáció navigációja és elkezdjük kidolgozni a funkciókat. Ha ez elfogadásra kerül, utána jönnek a design elemek. Az architektúra tervezésénél már pontosan tudjuk, mit kell elkészíteni, és a három platformra kijelölésre kerülnek a fejlesztők. Az applikáció fejlesztés következő folyamata, amikor a konkrét fejlesztői munka milestone-okra bontásával ütemezésre kerül, hogy mely funkciókat, részeket, elemeket mikorra készítünk el. A forráskódot verziókövető rendszeren tároljuk, itt történik a kódminőség elemzése és az alkalmazás vázának felépítése. Ehhez általában GITLab-ot használunk, amivel gyorsabb és rugalmasabb a munkafolyamat. Az utolsó lépés ebben a szegmensben a tesztelés.

Applikáció készítés árak

A mobil applikáció fejlesztés ár szempontjából függ a felhasználási céltól, tehát mekkora a célközönség, ehhez milyen eszközökre van szükség. Ezen kívül például fontos, hogy csak tabletre vagy mobilra is történik az optimalizáció, azaz milyenek az erőforrásigények. Ide sorolható még az is, hogy készül-e hozzá landing oldal, szükség van-e keresőoptimalizálásra, esetleg idegen nyelvű lesz-e a fejlesztés, ami esetében szakfordítói munkát is szükséges igénybe venni. De az olyan pluszok, mint a VR/AR, tehát az immerzív technológiák bevonása is természetesen számít, hiszen újabb kompetenciával ruházzuk fel az applikációt. Mivel alapvetően mindezen területen rendelkezünk szakemberrel, kialakítottunk egy agilis módszertant, amely lényegesen megkönnyíti és meggyorsítja a munkafolyamatot.

Az árazási szempontok függenek attól, hogy hány operációs rendeszerre optimalizálunk, hány platformra, és milyen kiegészítő feature kerül be az applikációba.

Mit jelent az agilis módszertan?

  • Konkrét munkanapok delegálása minden hétre egy adott projekthez, melynek során minden szakmai kompetencia képviselteti magát a fejlesztőtől a fordítóig.
  • Meghatározott sprintek vannak minden szegmensben, így egy adott időpontra minden kompetencia munkája rendelkezésre áll, lehetővé téve a folyamatos haladást.
  • Minden szakmai kompetencia a megfelelő fázisban kerül bevonásra.
  • GitLab-ban az összes munkafolyamat lekövethető: a fejlesztés mellett a szövegírás és akár a fordítói munka is.
  • Az árazás a delegált munkanapok szerint történik és a hozzárendelt munkaórák alapján.

Ami az applikáció fejlesztés után történik

Ez a rész már oly szempontból kevésbé technikai, hogy sokkal több marketing- és designmunkát igényel, illetve a webes keresőoptimalizálási trendek is szerepet játszanak. A publikus alkalmazásoknál az App Store/ Google Play Áruház megjelenés az első lépés. De csakúgy, mint egy vállalati alkalmazás esetében, itt is létrehozható egy egyedi landing oldal, amely növelheti a megjelenési és a konverziós rátát, valamint az alkalmazás brandingjében fontos eszköz. Ezeket követően jönnek az eredmények mérései, a fogyasztói viselkedés és bevételi grafikonok. Végül pedig a naprakészség és az időközönkénti revízió válik a fő feladatunkká.

Natív Android és iOS applikáció fejlesztés megoldásai

A hibrid, avagy cross platform applikáció készítés és a natív mobil applikáció fejlesztés között a legfontosabb különbség, hogy a natív fejlesztés esetében csakis az adott operációs rendszer elfogadott fejlesztési környezetében történik a fejlesztői tevékenység, és csak azon képes működni, míg cross platform esetén egy „közös” felületen történik mindez, és nem szükséges a külön operációs rendszerre való optimalizálás. Alapvetően ez a könnyebbség meggyőző érvként hatott az utóbbi években, mert költséghatékonyabb megoldás, azonban a legtöbb buktató csak az alkalmazás használatakor kerül napvilágra.

A Facebook mobil applikációja az egyik leghíresebb crossplatformos fejlesztés, azonban rengeteg hibája van, pont ebből kifolyólag. A memória használata magas, jobban terheli a mobil eszközt, hamarabb lemerül. A szoftverfrissítésekkel nincs összhangban, lefagyhat, azaz „crash-el” az alkalmazás. A felhasználói élményt tehát lényegesen visszaveti. A natív mobil applikáció fejlesztés ezeket kiküszöböli, ugyanis az adott operációs rendszerrel teljes összhangban képes működni a készített szoftver. Applikáció fejlesztés során így mindig natív környezetben dolgozunk: van egy iOS-es és egy androidos csapatunk.

Digitális transzformáció az applikáció fejlesztés területén

Az utóbbi két évtizedben az IT fejlődése új iparágakat és szakterületeket kényszerített az online megjelenés új szintjeire. Munkáink során készítettünk már dóziskalkulátort, ami lényegében egy orvos edukációs program a pulmonológia, azaz a tüdőgyógyászat terén. Ezáltal az alkalmazásba táplált szükséges adatokkal könnyebben meghatározható a beteg számára kívánatos gyógyszeres kezelés dózismennyisége. Ezenfelül Európa egyik vezető fapados légitársaságának online repülőjegy-vásárláshoz használható mobil applikációt is fejlesztettünk. Az egyedi mobil alkalmazás biztonságosan tárolja a digitális beszállókártyákat és teljeskörűen kezeli a felhasználói adatokat.

Az immerzív technológiák beépülése a mobil applikáció fejlesztés területén új kompetenciákat követel meg, amik már azonban a kkv szektorban is elérhető és innovatív megoldásnak számítanak.

Azonban az új területek csak egy szelete ennek a digitális transzformációnak. Az új trendek, mint például a VR/AR/MR/XR fejlesztések sokasága már a mobil eszközökön is megjelenik, és egyre több olyan applikáció kerül fejlesztésre, amely mobilunk kamerájával és a GPS-szel karöltve újfajta térképek, edukációs anyagok, mérnöki és ipari felhasználásban is hasznos szoftvereket eredményezett, ami a munkaidőt akár negyedére csökkenti, vagy épp a tanulási folyamatot 50%-kal gyorsítja. A következő generációs mobil alkalmazás fejlesztés sokkal több fejlesztői kompetenciát igényel, ami azonban már nem csak a nagyvállalatok kiváltsága.

Ha most már Ön is úgy gondolja, hogy sikeresen tudnánk segíteni az online tartalommarketingjének célbajuttatásában, akkor keressen bennünket, elérhetőségeinken és azonnal elkezdhetjük a közös és sikeres együttműködést Printosh módra!

 (+36 30) 931 0775

marketing@printosh.hu

További elérhetőségeink

Applikáció fejlesztés érdekli?
Lépjen kapcsolatba velünk!

Minden beérkezett érdeklődés kiemelten fontos számunkra, ezért a lehető legrövidebb idő alatt reagálni fogunk. Kérjük, vegye fel velünk a kapcsolatot, hogy elkezdhessük a közös munkát!

2020-07-14T13:18:08+01:00