A következő rövid esettanulmányban a keresőoptimalizálás világába szeretnénk elkalauzolni az olvasót egy konkrét ügyfél példáján keresztül, hiszen mi sem informatívabb, mint a tapasztalat. Ügyfelünk a hazai piac egyik legkeresettebb és legminőségibb digitális nyomdája. Korábban nem volt semmilyen SEO tevékenység a weboldalon, így számukra ismeretlen vizekre hajóztunk velük, megmutatva azt, mit is jelent a tudatos online jelenlét egy következő lépcsőfoka. Keresőoptimalizálás vagy SEO kapcsán legtöbbünknek a kulcsszavakkal történő varázslás juthat eszünkbe. Nos, alapvetően nem rossz kiindulási pont, ha ez már megvan a fejünkben, viszont a következő néhány bekezdésben szeretnénk egy kicsit egyértelműbbé tenni és átadni a konkrét ismereteket. Öveket kérjük tehát bekapcsolni.
Az online csatornák összehasonlítása
Keresőoptimalizálás kapcsán egy weboldal látogatottságát és konverzióját legjobban az organikus csatorna fejlesztésével tudjuk elérni. Az ’organikus’ csatorna a Google kereséseket jelenti, és az ezek alapján számolt látogatottságot. De emellett létezik a ’social’ csatorna, ami például a Facebook vagy a LinkedIn által behozott forgalmat jelenti. A ’referal’ csatorna mások oldalain megjelenő, de hozzánk mutató hivatkozásokat jelent. A ’direkt’ pedig például a konkrét hírlevelekből és reklámokból bejövő forgalmat. Mivel az alap weboldal eredetileg is viszonylag jó eredményeket produkált az organikus csatorna általi kereséseken, így csak a weboldalt optimalizáltuk első körben tartalmi, azaz content SEO nélkül. Az első 4 hónap eredményei is szembetűnőek voltak: például kapcsolatfelvétel terén ötször annyit hozott be, mint a ’social’ és dupla annyit, mint a ’direkt’ csatorna.
Az organikus csatorna teljesítménye
Az első négy hónapos időszak alatt több mint 16 ezer olyan keresés futott le, amelyben megjelent a vizsgált weboldalunk. A negyedik hónapra már nagyjából beépült a Google rendszerbe az új optimalizált site, és ekkor hozta be a legtöbb látogatót, űrlapkitöltést és ajánlatkérést is. Az átkattintások száma 1000 fölött volt, és a ’social’ csatornához viszonyítva lényegesen több eredményt ért el az ’organikus’: a visszafordulási arány a ’social’ csatorna (Facebook) esetén 7,3%, míg az organikus csatorna (Google keresés) esetén 0,63%. A ’social’ csatorna tehát hétszer rosszabb eredményt produkált e téren.
Google index lefedettség
Google index lefedettség terén azt vizsgáljuk meg, hogy a Google mit lát a weboldalunkból és az aloldalakból. Sok esetben a frissítések és az új tartalmak készítése végett olyan aloldalunk marad, amelyet már nem használunk vagy elavult. Amikor elindult a keresőoptimalizálás folyamata, 800 feletti URL címünk volt, ami az ügyfél weboldalához vezetett, ezeknek azonban 85%-a már nem élő vagy hibás site volt. A kiszűrésre a legjobb megoldás az átirányítás, nem pedig az oldalak megszüntetése, ami webáruházak esetében is bevett szokás. A folyamat végére 92 érvényes URL maradt, ami viszont reális és releváns tartalommal rendelkezik, a konverzió is magasabb volt általa.
SEO stratégia kialakítása és megvalósítása
Versenyhelyzet és az elérendő célok
A keresőoptimalizálás folyamatának egyik első lépése, hogy meghatározzuk, merre induljunk a webfejlesztés során. Ehhez nyilvánvalóan szükség van a konkurenciák piacának meghatározására. Ügyfelünk mellett 20-30 aktív nyomdát kellett figyelembe venni, amelyek online jelenléte a webáruház meglétét is magában foglalta, így pedig kiélezettebb az árverseny is. Arra törekedtünk tehát, hogy ügyfelünket a kiemelkedő minőségre alapozva minél többen találják meg. Elsőként javítottuk a meghatározott keresőkifejezésekre történő megjelenést és az átkattintást.
Majd bővítettük a tartalmat, tehát a content SEO folyamata zajlott le. Ez azért is fontos, mert a Google azokat a weboldalakat preferálja, ahol releváns tartalom van az adott témában, mindez karbantartva és folyamatosan frissítve. Ezek által a Top pozíciókba való bejutást próbáltuk elérni. Versenyhelyzet meghatározása kapcsán egy másik konkrét példával is tudunk szolgálni. A Zahnersatz Dental Group esetében német nyelvterületre, és így 3 országra kellett optimalizálnunk a weboldalt. Felmértük a piacot mindhárom országban, és az ottani standardokat is betartva építettünk fel egy website-ot.
SEO folyamat megvalósítása
A SEO audit során a célokat konkrét lépésekre bontjuk. Az első a kulcsszókutatás folyamata: a kiadott kulcsszavakat pozíció szerint rangsoroljuk és megnézzük, melyek használhatók fel. A kiválasztott long taileket a szövegírás, azaz a content SEO folyamatában építjük be. Élesítjük a tartalmat és a site-ot, valamint elvégezzük a korábban említett Google indexelést. A következő lépés a lead generálás folyamata. Mivel a webáruház a versenytársak körében is népszerű, és WooCommerce-el viszonylag egyszerűen létrehozható egy webshop, ez volt a legjobb opciónk.
Alapvetően már akkor is érdemes a webshop üzemeltetés, ha van egy pár olyan termékünk, amely mindig ugyanabban formában kerül értékesítésre, tehát a sémákat tesszük megrendelhetővé. Nyilvánvalóan érdemes azonban megkülönböztetni a B2C és a B2B marketing kapcsán, hogy mire akarjuk felhívni a fogyasztó figyelmét. Ez esetben tehát egy modernebb website-ot hoztunk létre, amelyen a rendelések mellett precízebb árlekérdezések is lehetővé váltak. Köszönhetően ennek eljutottunk oda, hogy havi 30-40 ajánlatkérés is befut hozzájuk.
SEO akcióterv összeállítása – kulcsszavak kiválasztása, beépítése és a havi bontás megtervezése
Mivel az emberek tudatos kereséseket folytatnak le a Google-ben, nekünk a keresőoptimalizálás kapcsán az a feladatunk, hogy olyan weboldalt és tartalmat gyártsunk, amelyet tudatosan választanak a felhasználók. Így azokra a kulcskifejezésekre, amelyekre sokszor jelenünk meg, de kevésszer kattintanak ránk opcióként, nos, ott van a bibi, és itt kell a legtöbbet dolgoznunk. Az egész SEO folyamatot havi bontásba szedjük, és minden hónapra megvan, hogy mely aloldalon és min szükséges dolgoznunk, ezt összekötve az anyagi becslésekkel.
A sikeresség pedig garantált a többi csatorna konverziójához képest. Míg a ’social’ és a ’direkt’ csatorna csak 1-5%-os sikerességgel dolgozik, addig az organikus csatorna SEO optimalizálással 15% körül mozog. Ezt nagyon jól példázza egy másik ügyfelünk, a GATE Connection esete. Az organikus csatornából havi 1200-1300 átkattintás született, és elértük azt is, amikor egy rövid hónap alatt 20 ajánlatkérés futott be hozzájuk.
Havidíjas SEO szolgáltatás
Alapvetően a SEO szolgáltatásunk szólhat hosszabb időtartamra is attól függően, hogy az ügyfélnek mire van szüksége, és ehhez mennyi munkát kell a weboldalba fektetnünk. A digitális nyomda kapcsán egy évre terveztünk előre a SEO folyamattal, amit lebontottunk mind munkában és konkrét feladatokban, mind pedig összegben egy fix havi szolgáltatásra. Három csomag közül lehet választani, de ezek nagyon rugalmasak, mindig az ügyfélre szabjuk.
A keresőoptimalizálás szolgáltatás része többek között, hogy havi reportokban tájékoztatjuk az ügyfelet a weboldal teljesítményéről. Ehhez a Google Search Console-t és a Google Analytics-et használjuk. Előbbi egy könnyebb felület, amely jobban értelmezhető, utóbbi esetében pedig úgynevezett „főnöki összefoglalót” készítünk, amely az ügyfél számára hasznos információkat tartalmazza. Összességében tehát egy komplex szolgáltatást nyújtunk, amellyel az ismeretlen vizeken nyugodtan ránk bízhatja magát az ügyfél. Megérkeztünk esettanulmányunk végéhez, öveket kérjük kikapcsolni.
Szintentartó
Helyezés javító
Piacszerző
Minden POSTban van valami jó!
Marketing ciklus a marketingcsatorna helyett
A Hubspot a marketing nagyköveteként mindig naprakészen [...]
SEO 2022: hogyan változik a keresőoptimalizálás 2022-ben és mi várható 2023-ra
A SEO 2022-es változásait a Google algoritmusainak új preferenciái [...]
Marketing stratégia 2022-ben és ’23-ban
A 2022-es év minden téren izgalmas és változásokkal telinek [...]
NFT marketing és a SEO
Az NFT készítés több szektor sajátja is lett a [...]