A VR és az AR egy olyan népszerű technológiává nőtte ki magát az elmúlt 10 évben, amely a multi és big tech cégek egyik központi kutatás-fejlesztési területévé tette. A Facebook is beszállt a VR piacára az Oculus brand-el, viszont egyértelmű vállalati irányváltás történt ezen a területen: az AR fejlesztés került a középpontba. A Facebook a fejlesztési forrásainak nagy részét egy kibővített valóság AR fejhallgató (AR szemüveg), valamint egy mobil operációs rendszer és az azt kiszolgáló chipek fejlesztésére fordítja.
A Facebook operációs rendszere
Napjainkban a mobil operációs rendszerek terén iOS és az Android dominálja a piacot. Kiderült azonban, hogy a Facebook is belevágott egy saját OS kifejlesztésébe. Azonban a Facebook nem a mobil, és nem is a számítógépes ágazatot célozza meg. Egy olyan operációs rendszer kifejlesztésén dolgoznak, amely a jövőben a saját gyártású intelligens szemüvegük, azaz egy saját AR szemüveg alapja lehet. Korábban a HTC-vel próbálkoztak egy saját mobiltelefon megalkotásán, amit piacra is dobtak, de a fogyasztók nem voltak elragadtatva az ötlettől, és nem fordultak bizalommal az új termék felé.
Az AR fejlesztés azonban újra előhívta ezen ambíciókat a vállalat részéről, és a témában Andrew Bosworth is nyilatkozott: „Nagyon szeretnénk biztosítani, hogy a következő generáció gondolkodásában, és hétköznapjaiban is legyen hely nekünk” – mondta az ügyvezető igazgató. „Nem gondoljuk, hogy bízhatunk a piacban vagy a versenytársakban ennek biztosítása érdekében. És így inkább magunk is megcsináljuk. ”
Jelenleg az együttműködés a Google-lel és az Apple-lel fontos a Facebook számára, de a következő 5 évben egy olyan AR szemüveg piacra dobása a cél, hogy az az Apple hasonló projektjénél is nagyobb dobás legyen. Nagyjából ugyanakkor, 2022 és 2023 környéke a cél mindkét vállalatnál, amikor a kész terméket be akarják majd mutatni a nagyközönség számára. Mark Zuckerberg szerint az intelligens szemüvegek egyszer ki is válthatják majd a mobiltelefonokat, így érthető az AR technológia központi helyzete a kutatás-fejlesztés területén.
Facebook AR technológia és a hardver back-up
A Facebook a Ray-Ban anyavállalatával, a Luxotticával együtt dolgozik a jövőben a saját gyártású AR szemüveg megalkotásán. Így hardveres oldalról is erős repertoárral rendelkezik a Facebook. Korábban a CTRL-Labs nevű céget is felvásárolták, ami elvileg a kihangosító technológiája miatt lehet hasznos az AR szemüveg szempontjából. Mint korábban említettük, elviekben 2023-ban indítják majd el a terméket Orion néven.
A Cirrus Logic-kal is tárgyalásokat folytat a Facebook. Feltételezett szándékuk, hogy a félvezetőkkel foglalkozó vállalatot azért is szerezzék meg, hogy ne a versenytársnak, azaz az Apple-nek készítsenek alkatrészeket a saját intelligens szemüveg projektjükhöz. A tárgyalások eredménye azonban eddig ismeretlen. A Facebook jelenleg egy 77 ezer négyzetméternyi fejlesztőközpontot épít fel a hardveres részleg erősítésére és a kutatás-fejlesztés támogatására. E hatalmas beruházás mellett még mindig rengeteg tartalékkal rendelkezik, ami körülbelül 52 millió dollárra rúg. Így a Facebook gyakorlatilag azt a céget vásárolja meg félvezetők terén is, amelyiket akarja, ha a Cirrus Logic-kal nem tudnak megállapodásra jutni. Mind szoftveres, mind pedig hardveres téren egy teljesen önálló és saját AR szemüveg megalkotása a cél, amely nem támaszkodik más vállalat operációs rendszerére vagy bármely hardveres kiegészítőjére.
AR fejlesztés
A hétköznapi életben az AR fejlesztés (Augmented Reality – kiterjesztett valóság) még nem a leggyakoribb dolog, ami szembe jönne velünk. Ez azonban az elkövetkező pár évben gyökeresen változni látszik. A VR mellett mi is foglalkozunk az AR-el, létrehoztuk a VRbizz brandet, ami magában foglalja nem csak a VR, de az AR fejlesztéseinket is.
Kérjük, vegye fel velünk a kapcsolatot, hogy elkezdhessük a közös munkát!
Minden beérkezett érdeklődés kiemelten fontos számunkra, ezért a lehető legrövidebb idő alatt reagálni fogunk.