Az edukációs szektor a hagyományos B2B vagy B2C területéhez képest másfajta igényekkel és kihívásokkal szembesül. Mivel állami szektor, sales stratégiája a hallgatói felé nincsen, abba az irányba kizárólag csak marketing eszközöket vethet be. Ezt a Neumann János Egyetem is felismerte, és a következő Edukációs Kiállításra egy lebilincselő alkalmazással szerettek volna megjelenni. A céljuk az volt, hogy népszerűsítsék a mérnöki és a tudományos karokat a fiatalság körében, mindezt azonban játékos módon tegyék.
Az Edukációs Kiállításra egy VR alkalmazást fejlesztettünk az egyetem számára, amely két ismert tudós munkásságára hagyatkozik. Kármán Tódor és Neumann János jelenik meg előttünk, akik segítséget kérnek tőlünk: előbbi esetben a gázturbinát kell beüzemelnünk és letesztelnünk, utóbbinál, azaz Neumann János iránymutatásait követve pedig az IAS számítógépen kell dolgoznunk. Mivel tudományos munkáról van szó, fontos volt a mérnöki precizitás. A fejlesztést is folyamatos kommunikáció övezte a Neumann János Egyetem munkatársaival és professzoraival, hogy a lehető legpontosabban készítsük el vizuálisan és tartalmilag a VR élményt.
Kármán Tódor gázturbinája
A gázturbina felépítését a lehető legprecízebben próbáltuk felépíteni a VR térben. A szimulációt magát is korhűen az 50-es évek környezetébe helyeztük, hogy még élethűbb legyen ez a tudományos időutazás. A tesztelés során a gázturbina működését is látjuk: a kompresszorba áramló levegőt, a fűtőkamrában begyújtott üzemanyag és levegő keverékét, valamint az ebből keletkező forró gázokat, ahogy meghajtják a turbinalemezeket, ezzel mechanikus energiát termelve a hajtóműben. Az utánégetés folyamata az utolsó, amit szemügyre vehetünk, hiszen ez teszi lehetővé, hogy megfelelő mennyiségű és sebességű gáz keletkezzen a repülési sebességhez. A turbinát egy kar segítségével tudjuk irányítani, amelyet maximális állásra kapcsolva hallhatjuk a hajtómű igazi erejét. A tesztelés végén alaphelyzetbe állítjuk a turbinát, és Kármán Tódor hálás köszönettel nyugtázza, hogy segítettünk neki munkájában.
NJE edukációs VR alkalmazás
Tekintse meg Neumann János, illetve Kármán Tódor találmányát bemutató videónkat!
Neumann János számítógépe
A VR élmény hasonlóan van itt is felépítve, mint a gázturbina esetében. Neumann János alakja jelenik meg előttünk, és az ő utasításait követve kell végig mennünk a folyamaton. A feladat a következő: a számítógép elromlott, és nekünk kell segítenünk megjavítani a gépet. Ennél a fejlesztésnél is kiemelten ügyeltünk a technikai pontosságra és a korhű környezetre.
Eredmények
Az eredmény végül pedig magáért beszélt: az Edukációs Kiállításon a Neumann János Egyetem standja volt az egyik legnépszerűbb a diákok körében. Nem csak az érdeklődést sikerült felkelteni, de tanítottak is általa. Az alkalmazást pedig a továbbiakban az oktatásban is szeretnék alkalmazni.