A hétköznapi életben az AR fejlesztés egyre nagyobb teret nyer. Ez az elkövetkező pár évben gyökeresen meg fogja változtatni a mindennapjainkat. A Pepsi és a L’Oreál is profitál a kiterjesztett valóság lehetőségeiből. A Google Maps is hamarosan belép az AR világába, a Metaverse előretörésével pedig töretlenül bővül tovább a piac.

AR fejlesztés

Önmagában az AR technológia, azaz a kiterjesztett valóság egy olyan teret jelent, amelyet virtuális elemekkel egészítünk ki. Ennek eszköze általában valamilyen lencse, amelyet viselhetünk egy AR szemüveg formájában vagy a telefonunk kameráján keresztül is láthatunk. Napjainkban gyakoribbak még azok a megoldások, amelyek a telefonunk lencséjét igénylik, de az Apple már évek óta dolgozik egy olyan AR szemüvegen, amelyet a nagyközönség számára is elérhetővé akarnak tenni a szélesebb körű felhasználás miatt. Az Apple mellett a Microsoft, az Amazon, a Facebook és a Google is nagy lehetőségeket az AR technológia fejlesztésében. A legnépszerűbb mai példák az AR technológia alkalmazására az IKEA appja, a Snapchat vagy a Pokémon Go.

További példa az AR fejlesztés ipari és vállalati felhasználására

A Pepsi és a londoni hirdetőtábla: A Pepsi marketing célokra használta fel a kiterjesztett valóság lehetőségeit. Londonban egy buszmegállót alakítottak át, amelynek egyik oldala vált egy AR szemüveg lencséjévé a várakozók szemében, ami egy kamera kivetített képe volt a megálló melletti útfronton:

For privacy reasons YouTube needs your permission to be loaded. For more details, please see our Adatkezelési tájékoztató.
I Accept

Amerikai katonai kiképzések: Az AR fejlesztés itt egy olyan szemüveget jelent, amely által a katonák láthatják saját pozíciójuk mellett a társaikét, a célpontét és a távolságokat is feltérképezi számukra az eszköz.

For privacy reasons YouTube needs your permission to be loaded. For more details, please see our Adatkezelési tájékoztató.
I Accept

Kiterjesztett valóság a hétköznapjainkban

Érdekesség, hogy már 2018 őszén végzett a Microsoft a Harward Business Review adataira támaszkodva egy felmérést a vállalati MR / AR felhasználásról. A résztvevő vállalatok 87%-a már használta valamilyen formában a kevert valóság adta lehetőségeket, és több mint 60% szerint a technológia segít majd elérni új üzleti mérföldköveket az elkövetkezendő másfél évben. Az AR azóta több területet is meghódított, és az alábbiakban elhoztunk pár kiemelkedő példát erre:

Műszaki felhasználás: Több olyan autógyártó is van, amely például AR szemüvegeket használ. Sok esetben a szakemberek az AR szemüvegeken keresztül adják az instrukciót a helyben lévő alkalmazottnak, mert a távolság és az utazási költség túl sokba kerül. Emellett vészgyakorlatok kapcsán is használják, illetve nehézgépek kezelésénél a betanulásra. Az AGCO vállalat esetében ez a módszer így 60%-kal csökkentette a tréningek idejét.

Vállalati és HR szektor: több olyan vállalat is van, amely kifejezetten irodai használatra tervez AR alkalmazásokat. A tréningek tipikusan ide tartoznak, illetve a távolságok leküzdésére tervezett AR instrukciós appok, valamint a karbantartás vagy a fogyasztói segítségnyújtás is. Ennek megfelelően több olyan alkalmazást is gyártanak, amely a termékek összeszerelésénél segít AR instrukciókkal a telefon képernyőjén át.

Kereskedelem és marketing: a L’Oréal is felfedezte a kiterjesztett valóság alkalmazás lehetőségeit. Létrehoztak egy olyan applikációt, amellyel az ügyfelek képesek kipróbálni az adott kozmetikumokat anélkül, hogy ténylegesen feltennék őket. Az arcfelismerő rendszer segítségével a különböző színeket és koncepciókat virtuálisan is kipróbálhatjuk.

Sales és B2B értékesítés: a webAR alapvetően nem csak ebben a szektorban alkalmazható technológia, de ebben a szegmensben kiemelkedően jó választás sales stratégiaként. A webAR különlegessége, hogy nem kell semmilyen AR applikáció a kiterjesztett valóság fejlesztés eléréséhez, csak internet és egy link, így konferenciákon és kiállításokon remek PR fogás lehet.

Ha további szakmai információ érdekli, kérjük látogasson el az immerzív technológiákat bemutató weboldalainkra!

Aktuális verseny az AR fejlesztés piacán

Ami az egyik legnagyobb fejlesztési kérdés a kiterjesztett valóságot illetően, hogy az AR szemüvegek mikor törnek majd be a felhasználói piacra. Sokféle technológiai áttörést igényel egy ilyen eszköz: jobb akkumulátorra, kisebb érzékelőkre és új érzékelő típusokra is szükség van. A Microsoft és a Facebook (azaz META) jár jelenleg a verseny élén. Többek között hibrid, VR-AR fejhallgatókkal is kísérleteznek, így lehetséges, hogy egy ilyen hibrid eszköz lesz az, amely előbb piacra lép egy teljesen önálló AR szemüveg helyett. Izgalmas figyelni a versenyt, hiszen kisebb vállalkozások is igyekeznek forradalmi alkotásokkal kitörni, kérdéses azonban, hogy egy Magic Leap vagy a Varjo képes lesz-e megugrani ezeket az akadályokat és elég tőkét teremteni a fejlesztésekhez.

Az AR fejlesztés jövője

Az AR szemüvegek piacán annak ellenére, hogy még az árazásuk nem túl fogyasztóbarát, rengeteg új eszköz került forgalomba. A Ray-Ban is készített egy szemüveget, amely jelenleg a legoptimálisabb okos szemüveg a piacon. A Snapchat is előrukkolt Spectacles 3 szemüvegével, a Lenovo is beszállt a versenybe, a Microsoft pedig piacra dobta a HoloLens 2 headsetjét. De nem csak a headsetek területén éles a verseny. A hardveres fejlesztések mellett a szoftvervállalatok is aktívan készítenek AR alkalmazásokat. Ezen felül több szektor is innovatív kiterjesztett valóság technológiával állt elő az utóbbi időszakban:

UNICEF oktatási programok: mivel még mindig rengeteg gyermeknek nincs megfelelő internethozzáférése, az UNICEF elindította a GIGA nevezetű programot, amelynek során AR és VR fejlesztéseket is alkalmaznak a tanítás során. A digitális oktatás azonban egy fontos szektorrá nőtte ki magát, amelynél az immerzív technológiák rengeteg potenciállal rendelkeznek.

AR vásárlás otthonról: AR és a vásárlás a pandémia miatt: nem csak bútorokat helyezhetünk el virtuálisan a lakásunkban az AR fejlesztés segítségével, hanem otthon akár ruhákat is felpróbálhatunk. Az elkövetkezendő időszak pedig még nagyobb teret enged az online vásárlásba is revolúciót hozó kiterjesztett valóság technológiájának.

NFT és AR kollaboráció: az NFT tokenek fellendülése az AR fejlesztés számára is új kapukat nyitott, méghozzá a piaci értékesítést és a kereskedelmet könnyíti meg. Egy-egy AR fejlesztés NFT tokenként történő létrehozása megkönnyíti a tulajdonjogok kezelését és a kiterjesztett valóság alkalmazás piaci részesedését.

NFT és AR kollaboráció: az NFT tokenek fellendülése az AR fejlesztés számára is új kapukat nyitott, méghozzá a piaci értékesítést és a kereskedelmet könnyíti meg. Egy-egy AR fejlesztés NFT tokenként történő létrehozása megkönnyíti a tulajdonjogok kezelését és a kiterjesztett valóság alkalmazás piaci részesedését.

Metaverse és kiterjesztett valóság fejlesztés: A Metaverse betörésével az immerzív technológiák is felkapottabbak lettek, azonban a VR-eszközök még drágák a tömeges felhasználói használatra, és az AR fejlesztés az, mi jelenleg a legközelebb viszi a fogyasztókat a Metaverse-hez.

AR fejlesztés B2B területen

Digitális innovációs ügynökségként a Printosh Kft. is évek óta foglalkozik immerzív fejlesztésekkel. Az egyik legújabb AR applikációnk, amely a Dubai Future Foundation támogatására vár egy pályázat keretei között. A MARS (Mass AR System), avagy csoportos AR tartalom több eszköz összekapcsolását teszi lehetővé az AR térben. Lényege, hogy ugyanazt a kiterjesztett valóság tartalmat azonos, valós időben több mobil eszközről is el lehet érni. Így az egy térben tartózkodóknak például egy AR prezentáció megtartása gyerekjátékká válik. De ugyanígy az FMCG szektorban is alkalmazhatók az ilyen applikációk, mint például termékpromóciónál vagy útvonal bemutatásnál is.

Kérjük, vegye fel velünk a kapcsolatot, hogy elkezdhessük a közös munkát!

Minden beérkezett érdeklődés kiemelten fontos számunkra, ezért a lehető legrövidebb idő alatt reagálni fogunk.

Kövess minket a közösségi médiában!

LinkedIn és YouTube csatornánkon rendszeresen publikáljuk a legújabb immerzív technológiákról szóló aktualitásokat. Kövessen minket a közösségi médián, hogy ne maradjon le a legfrissebb tartalmakról!

Kövess minket a közösségi médiában!

LinkedIn és YouTube csatornánkon rendszeresen publikáljuk a legújabb immerzív technológiákról szóló aktualitásokat. Kövessen minket a közösségi médián, hogy ne maradjon le a legfrissebb tartalmakról!

LinedIn profil

LinkedIn profil

YouTube csatorna

Youtube