A hétköznapi életben az AR fejlesztés (Augmented Reality – kiterjesztett valóság) még nem a leggyakoribb dolog, ami szembe jönne velünk. Ez azonban az elkövetkező pár évben gyökeresen változni látszik. A Pepsi és a L’Oreál napjainkban is profitál a kiterjesztett valóság lehetőségeiből. A Google Maps is hamarosan belép az AR fejlesztés világába, ezzel az AR technológia pedig a hétköznapok része lesz.  A VR mellett mi is foglalkozunk az AR-el, létrehoztuk a VRbizz brandet, ami magában foglalja nem csak a VR, de az AR fejlesztéseinket is.

AR fejlesztés AR technológia B2B marketing

Az AR technológia gyakorlati alkalmazása

AR technológia

Önmagában az AR technológia, azaz a kiterjesztett valóság egy olyan teret jelent, amelyet virtuális elemekkel egészítünk ki. Ennek eszköze általában valamilyen lencse, amelyet viselhetünk egy AR szemüveg formájában vagy a telefonunk kameráján keresztül is láthatunk. Napjainkban gyakoribbak még azok a megoldások, amelyek a telefonunk lencséjét igénylik, de az Apple már évek óta dolgozik egy olyan AR szemüvegen, amelyet a nagyközönség számára is elérhetővé akarnak tenni a szélesebb körű felhasználás miatt. Az Apple mellett a Microsoft, az Amazon, a Facebook és a Google is nagy lehetőségeket lát az AR technológia fejlesztésében. A legnépszerűbb mai példák az AR technológia alkalmazására az IKEA appja, a Snapchat vagy a Pokémon Go.

üzleti VR fejlesztés

AR fejlesztés napjainkban

Rengeteg olyan innovatív és kreatív ötlet öltött fizikai formát az AR fejlesztés világában, amit korábban el se hittünk volna. A Pepsi például a marketingben használta fel. Londonban egy buszmegállót alakítottak át, amelynek egyik oldala vált egy AR szemüveg lencséjévé a várakozók szemében. Ha beültünk, semmi érdekes nem tűnt fel először, átláttunk az „üvegen”, ami egyébként egy kamera kivetített képe volt a megálló melletti útfrontról. Hirtelen egyszer csak meteor csapódik be a londoni utca közepén, feltűnik egy tigris, amint felénk szalad a megállóba, vagy éppen UFO támadás éri a londoniakat és embereket szippantanak fel az utcáról a csészealjak. A várakozók elámultak a reklám kapcsán, a Pepsi maradandó élményt adott.

A kiterjesztett valóság azonban nem csak a marketing eszköze. Amit eddig sokáig csak a filmekben láttunk, most az amerikai katonaság számára valósággá tette az AR fejlesztés. Egy olyan szemüveget használhatnak, amely mutatja saját pozíciójuk mellett a társaikét, a célpontét és a távolságokat is feltérképezi számukra. De a Boeing is használt AR szemüvegeket a repülőgépek huzalozásánál. Emellett a gyári munkások betanításánál vagy éppen a sebészi beavatkozások kapcsán is megtalálták a módját az AR fejlesztés hasznának. De még a L’Oréal is felfedezte a kiterjesztett valóság alkalmazás lehetőségeit. Létrehoztak egy olyan applikációt, amellyel az ügyfelek képesek kipróbálni az adott kozmetikumokat anélkül, hogy ténylegesen feltennék őket. Az arcfelismerő rendszer segítségével a különböző színeket és koncepciókat virtuálisan is kipróbálhatjuk.

Kiterjesztett valóság a hétköznapjainkban

2018 őszén végzett a Microsoft a Harward Business Review adataira támaszkodva egy felmérést a vállalati MR/AR felhasználásról. A résztvevő vállalatok 87%-a már használta valamilyen formában a kevert valóság adta lehetőségeket, és több mint 60% szerint a technológia segít majd elérni új üzleti mérföldköveket az elkövetkezendő másfél évben. Több olyan autógyártó is van, amely például AR szemüvegeket használ. Sok esetben a szakemberek az AR szemüvegeken keresztül adják az instrukciót a helyben lévő alkalmazottnak, mert a távolság és az utazási költség túl sokba kerül. De például vészgyakorlatok kapcsán is használható az AR. Egy ilyen tréningekkel foglalkozó vállalkozás például a szociális otthonokban tartott gyakorlatoknál tapasztalt nehézségeket. Se a résztvevők, se az oktatók nem voltak túl lelkesek a tanfolyammal kapcsolatban, így az AR segítségével tudták maradandó és hasznos élménnyé tenni a tűzgyakorlatot mindkét fél részére. De ez valós probléma, ugyanis itthon is sokszor egy kötelező tanfolyam ez, amelyet végig kell hallgatnunk, de csak szóban történik meg az instrukciók ismertetése, a tudás pedig elfelejtődik.

Az AR technológia azonban olyan esetekben is hasznos, amikor a munkahelyi tréning tapasztalati úton nem lehetséges. Például nagy gépek kezelése esetén a betanulás nem történhet egy tantermen belül, mert ezek az eszközök túl nagyok, illetve nincs is számban annyi, hogy minden résztvevő számára biztosítsanak egyet. Ilyenkor jön jól az AR, amely a kizárólag elméleti anyagból valamelyest 3D-set alkot, és sokkal maradandóbb lesz a tudás. Az AGCO vállalat esetében ez a módszer így 60%-kal csökkentette a tréningek idejét. Emellett a Mercedes egy igen hasznos alkalmazással állt elő. Bármilyen vészhelyzet, például baleset esetén az autóba előre betett QR kódokat olvassa be az alkalmazás, és ezek által meg tudja mondani, hogy milyen problémák keletkeztek és milyen teendők adódnak az autótulajdonosnak. De több olyan vállalat is van, amely kifejezetten irodai használatra tervez AR alkalmazásokat. A tréningek tipikusan ide tartoznak, illetve a távolságok leküzdésére tervezett AR instrukciós appok, valamint a karbantartás vagy a fogyasztói segítségnyújtás is.

Az AR fejlesztés jövője

Az utóbbi pár évben az Apple piacra dobta az ARKit technológiát, amelynek már a harmadik verziója van forgalomban. Ez remek előfutára a készülő AR szemüvegnek. A Google ARCore hasonló alkalmazás, mint az ARKit, habár nem olyan népszerű, ugyanakkor az ARCore is megtízszerezte növekedési mutatóit, és gyakorlatilag fél év alatt azon Android eszközök száma, amelyek az AR-t támogatják, 250 millióról 400 millióra nőtt. Az alap bázis egyre csak növekszik, ezzel is erős alapot teremtve az AR fejlesztés következő generációinak. Ilyen lesz például a Google új megoldása a Maps kapcsán. Most már kamerán keresztül nyilak fogják mutatni nekünk az irányt a valós környezetben. Ez már a küszöbön álló fejlesztés, amit nem sokára piacra dob a Google. A 2020-as évek a kiterjesztett valóság fejlesztés egy új korszakát hozzák.

Lépjen kapcsolatba velünk!

Minden beérkezett érdeklődés kiemelten fontos számunkra, ezért a lehető legrövidebb idő alatt reagálni fogunk.
Kérjük, vegye fel velünk a kapcsolatot, hogy elkezdhessük a közös munkát!