• 2022. 03. 09.
  • 5,1 perc

Az idei Facebook Connect konferencia első 10 percében Mark Zuckerberg vezérigazgató 17 alkalommal említette a Metaverse* szót. Egy órával később bejelentette, hogy a Facebook, a bolygó egyik legnagyobb vállalata nevét Metára változtatja. De mit is jelent valójában ez a ködös kifejezés?

Honnan származik a metaverzum fogalom?

A kifejezés Neal Stephenson 1992-ben megjelent Snow Crash című sci-fi könyvéből származik. Ez egy virtuális, 3D-s videojáték-szerű világra utal, ahol az embereket avatárok képviselik. A felhasználók, legyenek azok magánszemélyek vagy vállalatok, célzott találkozási pontokat építhetnek, például játékokat, zenei helyszíneket és társasági klubokat az „utca” mentén, amely kettészeli a teljes metaverzumát. Ennek érdekében a tervezési jóváhagyást és a telepítési díjakat ki kell fizetni egy vagyonkezelőnek, amely felelős a szerver díjaiért és a metaverzum általános karbantartásáért.

FONTOS! A Metaverse és a Metaverzum nem ugyanazt jelenti. A Metaverzum a Metaverse egy helyére utal, nem magára az egész entitásra. Így például egy adott virtuális világ a Metaverse-en belül, amelyet épp használunk, egy Metaverzum. (Ez lehet épp egy játék virtuális világa, vagy a Facebook által kialakított környezet.)

Így ha feltesszük magunknak azt a kérdést, hogy mi az a Metaverzum?, már tudni fogjuk, hogy a Metaverzum jelentése alatt a Metaverse egy „helyére” utalunk, nem az egész Metaverse hálózatra.

metaverzum

A könyvben több pénznem is szerepel, mind a fiat (hagyományos valuták összefoglaló neve pl. dollár, euro, stb), mind az egyéb pénznemek (itt akár a cryptokat is érthetjük). Összefoglalva, nincs egyetlen vállalat, amely a Metaverse tulajdonosa, és nincs olyan egyetlen valuta, amely irányítaná azt.

metaverse NFT

Ha további szakmai információ érdekli, kérjük látogasson el az immerzív technológiákat bemutató weboldalunkra!

Megtekintés

A mikroverzum- és makroverzumépítés közötti különbség

Míg a vállalatok jellemzően a Metaverse felépítéséről beszélnek, addig amit ténylegesen 99%-ban építenek az inkább egy mikroverzumhoz hasonlít. Egy mikroverzumnak kevés az interoperabilitása (kb. együttműködési képessége) más mikroverzumokkal, vagy egyáltalán nincs. Pénzt szerezhetnek az előfizetési díjakból, valamint cikkek és kiegészítők eladásával. Lehet, hogy van saját pénznemük, amely lehetővé teszi a játékgazdaságot, de a közegben létrejövő kapcsolatok és a társadalmi hálozatok – az egymás elérése a rendszeren belül – mikroverzum-specifikusak. Gondolj pl. a Robloxra.

Emellett vannak a makroverzumok, amelyek lényegében egyetlen entitás tulajdonában lévő mikroverzumok gyűjteményét jelentik. A tartalmakat és a hozzáférést továbbra is mikroverzumonként értékesítik, de mivel mindegyik ugyanazon entitás tulajdonában van, egyetlen pénznem is használható. Az olyan elemek, mint az az avatar identitás, az adott játékok különböző szintjein elért eredmények és a felépített kapcsolati háló megoszthatóak, bár ezek a készségek nagyrészt szintén mikroverzum-specifikusak. Gondoljunk csak az EA Origin vagy az Activision Batttlenet-re.

Tekintse meg az immerzív technológiákkal kapcsolatos szakmai oldalainkat!

NFT VR

Virtuális valóság(VR)

Számítógéppel szimulált valóságról beszélünk, amelyhez szükséges egy VR-headset is…

VR fejlesztés
NFT AR

Kiterjesztett valóság (AR)

Az AR kihasználja a meglévő valóságtartalmat és egy eszköz felhasználásával kiegészíti…

AR fejlesztés
NFT XR

Kibővített valóság(XR)

Az XR esetében már az iOT, a mesterséges intelligencia és a robotika elemei is bekapcsolhatók a fejlesztés folyamatában…

XR technológia

Hogyan fog majd működni a Metaverse és a metaverzum?

Végül ott van a Metaverse, egy univerzális protokoll, amely minden benne lévő dolgot átjárhatóvá tesz. Olyan, mint a valóság, csak digitális, a szoftverben, nem pedig a természetben létező szabályokkal. A kihívás az, hogy míg a fizika törvényeit a természet diktálja, a szoftvereket olyan emberek hozták létre, akik nem mindig értenek egyet a törvényekkel, amelyek különböző országokban eltérő szabályokat és prioritásokat eredményeznek. Ez az oka annak is, hogy 8100 különböző *kriptovaluta van forgalomban. A kihívást tovább bonyolítja, ha az embereket arra ösztönzik, hogy egyéniségük különbségeit határozottabban képviseljék a Metaverse és így a metaverzumok közegében, ami az egyik legfontosabb alapelv a Web3 esetében. Ezért idővel centralizált hatóságok által létrehozott univerzális szabványokra van szükség, ami a kriptovaluta és a Web3 esetében némileg paradox, a decentralizált szellemiségükhöz képest, amit a DAO-k* megjelenése áthidalhat. De nem szeretnék elkanyarodni az elsődleges témától…

Az nagyon valószínű, hogy rövid időn belül a Snow Crash-ben leírt szinguláris Metaverse valóságosan működően nem lesz alkalmas a kapcsolatteremtés elsődleges helyszínének, de azért arra számítok, hogy a mikro- és makroverzumok között nagyobb lesz – és folyamatosan növekszik – az átjárhatóság. Ez egyenlőre kis lépésnek tűnik, de először talán az adatok olvasásának képessége egy kriptotárcából, például a metamaszkból, már belátható időn belül olyan funkcióvá válhat, amelyet az emberek elvárnak és a gyakorlatban is használni fognak. Szerintem itt rejlik a metaverzális lehetőség. Azokban a kis szálakban, amelyek egy napon létre tudják hozni majd azt a kötelet, amely a világot az egyetemes protokoll felé húzza, amely az egyetlen, az átfogó és a decentralizált Metaverse lesz.

Kérjük, vegye fel velünk a kapcsolatot, hogy elkezdhessük a közös munkát!

Minden beérkezett érdeklődés kiemelten fontos számunkra, ezért a lehető legrövidebb idő alatt reagálni fogunk.

Printosh Advertising Kft.
Ajánlatkérés

Kapcsolódó kifejezések

Ajánlott bejegyzések

Kövessen minket LinkedInen is!

LinkedIn profilunkon rendszeresen publikáljuk a legújabb immerzív technológiákról szóló aktualitásokat. Kövessen minket a közösségi médián, hogy ne maradjon le a legfrissebb tartalmakról!

Kövessen minket LinkedInen is!

LinkedIn profilunkon rendszeresen publikáljuk a legújabb immerzív technológiákról szóló aktualitásokat. Kövessen minket a közösségi médián, hogy ne maradjon le a legfrissebb tartalmakról!

LinkedIn profil

Tovább