• 2022. 05. 18.
  • 5 perc

Egy amerikai egyetemi kutatócsoport a haptikus érzékelés területén alkotott újat. A „száj-haptika” innovációjának egyik célja, hogy a virtuális valóság érzékelést és az eszközök elérhetőségét is felhasználóbarátabbá tegyék. A projekt eredménye: egy VR szemüveghez kapcsolható (Oculus Quest 2), könnyen használható ultrahanghullámokon alapuló haptikus kiegészítő.

haptikus érzékelés

A Future Interfaces Group a virtuális valóság, azon belül is a haptikus érzékelés terén folytatott kutatásokat. A legújabb projekt eredménye a „mouth haptics”, avagy „száj-haptika”, aminek a lényege, hogy a virtuális valóságban megtapasztalt eseménysorok egyes mozzanatait a szájon is érzékelhetővé tették. Alapvetően azonban ennek megtapasztalásához nem kell túlságosan bonyolult virtuális történéseket elképzelnünk: futás közben a felcsapódott pocsolyát, a leesett esőcseppeket érezhetjük az ajkainkon, vagy épp fogmosást szimulál a készülék, és valóban érezhető stimulációt eredményez a beépített ultrahangokon alapuló rendszer. Annak ellenére, hogy az elénk vetített eseménysor leginkább hétköznapi példákat hoz elő, az, hogy mindez a testünk egy újabb érzékszervén ilyen mértékben tapasztalati szintre lépett, az a haptikus érzékelés jelenleg egyik legnagyobb innovációja.

Mi az a haptikus visszacsatolás?

A haptikus visszacsatolás (amelyet gyakran csak haptics-ként, azaz haptikaként rövidítenek) a kommunikáció egyik módja, nem pedig egy konkrét technológia vagy alkalmazás. Ez nem kevesebb, mint egy teljesen új módja a gépek és az emberek kommunikációjának. Olyan technológia alkalmazása, amely serkenti az érintés- és mozgásérzékelést, különösen annak érdekében, hogy távolról vagy számítógépes szimulációban reprodukálják azokat az érzéseket, amelyeket a felhasználó fizikai tárgyakkal közvetlenül érintkezve érez. A ’haptikus’ jelentése tehát érintésérzékkel kapcsolatos, különös tekintettel a tárgyak érzékelésére és manipulálására az érintés és a propriocepció segítségével.

Haptikus érzékelés a szánkon keresztül: hogyan működik a készülék?

A hardver, amire az ultrahangos átalakító készülék elemeit felszerelték, az egy Oculus Quest 2, ami wireless készülék, csak maga a headset és a hozzá tartozó kontrollek szükségesek a használathoz. Az Oculus Quest alsó, szem alatti részére kívülről felszereltek egy kompakt ultrahangátalakító vékony tömböt, ami különböző irányokban (x, y és z tengelyek mentén) és erősségben stimulálja a száj, a fog és a nyelv egyes részeit. Az erősséget a frekvencia magasságával tudják szabályozni. Az eső és a fogmosás mellett kávét is ihatunk a virtuális térben, vagy beleszippanthatunk az asztalon hagyott VR cigarettába, amelynek érzetét egy magas frekvenciájú, tartósabb, egy pontba koncentrált ultrahanghullám kelti.

A Future Interfaces Group kutatásának célja, az innováció jelentősége mellett, az volt, hogy a virtuális valóságot és a haptikus érzékelést hogyan tudják még közelebb hozni a fogyasztókhoz. A haptikus érzékelés egyik legnagyobb kihívása, hogy jelenleg az eszközök igen korlátolt hardveres támogatással rendelkeznek, amik pedig a piacon vannak, nagyon magas áron érhetők el, emellett nem kifejezetten kényelmes a legtöbb ilyen készülék. Tehát a cél a felhasználóbarát haptikus visszacsatolás élményének megteremtése. A Printosh Advertising-nál mi is erre törekszünk. Az utóbbi években nagy hangsúlyt fektettünk az immerzív fejlesztésekre a vállalati kompetenciák közül, és nem csak B2C, hanem B2B alkalmazásait is kutatjuk és fejlesztjük.

Tekintse meg az immerzív technológiákkal kapcsolatos szakmai oldalainkat!

NFT VR

Virtuális valóság(VR)

Számítógéppel szimulált valóságról beszélünk, amelyhez szükséges egy VR-headset is…

NFT AR

Kiterjesztett valóság (AR)

Az AR kihasználja a meglévő valóságtartalmat és egy eszköz felhasználásával kiegészíti…

NFT XR

Kibővített valóság(XR)

Az XR esetében már az iOT, a mesterséges intelligencia és a robotika elemei is bekapcsolhatók a fejlesztés folyamatában…

NFT MR

Mesterséges intelligencia (AI)

Az AI esetében egy beprogramozott tanulórendszerről beszélünk…

Immerzív fejlesztés a Printosh Advertising-nál

Korábban virtuális valóság és kiterjesztett valóság alkalmazásokon is dolgoztunk, amelyek közül kettő a B2C, míg egy a B2B szférában vált sikeressé. A Bakonyerdő Zrt. számára több ízben készítettünk fejlesztéseket: a virtuális valóság alkalmazásban VR lópatkolás, bognárműhely és kenyérsütöde várja a Természet Háza Látógatóközpont vendégeit; míg a Természeti és Vadászati Világkiállításra a Bakonyerdő standjának különlegessége volt az Élményerdő AR applikáció. A kiterjesztett valóság azonban az egészségügyben is megtalálta a helyét, egyik ügyfelünknek a pulmonológia és a gyógyászat kapcsán készítettünk egy B2B applikációt, amelyet konferenciákon és orvoslátogatói kiegészítő eszközként is használhatnak. A következő lépcsőfok számunkra is a haptikus érzékelés világa. Amire ehhez szükségünk van: egy partner, egy ötlet és szakmai bizalom.

A jövő előrejelzésének legjobb módja az, ha feltaláljuk! Hozz el hozzánk az ötleted, mi pedig megvalósítjuk!

Kérjük, vegye fel velünk a kapcsolatot, hogy elkezdhessük a közös munkát!

Minden beérkezett érdeklődés kiemelten fontos számunkra, ezért a lehető legrövidebb idő alatt reagálni fogunk.

Kövess minket a közösségi médiában!

LinkedIn és YouTube csatornánkon rendszeresen publikáljuk a legújabb immerzív technológiákról szóló aktualitásokat. Kövessen minket a közösségi médián, hogy ne maradjon le a legfrissebb tartalmakról!

Kövess minket a közösségi médiában!

LinkedIn és YouTube csatornánkon rendszeresen publikáljuk a legújabb immerzív technológiákról szóló aktualitásokat. Kövessen minket a közösségi médián, hogy ne maradjon le a legfrissebb tartalmakról!

LinedIn profil

LinkedIn profil

YouTube csatorna

Youtube