Egy amerikai egyetemi kutatócsoport a haptikus érzékelés területén alkotott újat. A „száj-haptika” innovációjának egyik célja, hogy a virtuális valóság érzékelést és az eszközök elérhetőségét is felhasználóbarátabbá tegyék. A projekt eredménye: egy VR szemüveghez kapcsolható (Oculus Quest 2), könnyen használható ultrahanghullámokon alapuló haptikus kiegészítő.

A Future Interfaces Group a virtuális valóság, azon belül is a haptikus érzékelés terén folytatott kutatásokat. A legújabb projekt eredménye a „mouth haptics”, avagy „száj-haptika”, aminek a lényege, hogy a virtuális valóságban megtapasztalt eseménysorok egyes mozzanatait a szájon is érzékelhetővé tették. Alapvetően azonban ennek megtapasztalásához nem kell túlságosan bonyolult virtuális történéseket elképzelnünk: futás közben a felcsapódott pocsolyát, a leesett esőcseppeket érezhetjük az ajkainkon, vagy épp fogmosást szimulál a készülék, és valóban érezhető stimulációt eredményez a beépített ultrahangokon alapuló rendszer. Annak ellenére, hogy az elénk vetített eseménysor leginkább hétköznapi példákat hoz elő, az, hogy mindez a testünk egy újabb érzékszervén ilyen mértékben tapasztalati szintre lépett, az a haptikus érzékelés jelenleg egyik legnagyobb innovációja.
Mi az a haptikus visszacsatolás?
A haptikus visszacsatolás (amelyet gyakran csak haptics-ként, azaz haptikaként rövidítenek) a kommunikáció egyik módja, nem pedig egy konkrét technológia vagy alkalmazás. Ez nem kevesebb, mint egy teljesen új módja a gépek és az emberek kommunikációjának. Olyan technológia alkalmazása, amely serkenti az érintés- és mozgásérzékelést, különösen annak érdekében, hogy távolról vagy számítógépes szimulációban reprodukálják azokat az érzéseket, amelyeket a felhasználó fizikai tárgyakkal közvetlenül érintkezve érez. A ’haptikus’ jelentése tehát érintésérzékkel kapcsolatos, különös tekintettel a tárgyak érzékelésére és manipulálására az érintés és a propriocepció segítségével.
Haptikus érzékelés a szánkon keresztül: hogyan működik a készülék?
A hardver, amire az ultrahangos átalakító készülék elemeit felszerelték, az egy Oculus Quest 2, ami wireless készülék, csak maga a headset és a hozzá tartozó kontrollek szükségesek a használathoz. Az Oculus Quest alsó, szem alatti részére kívülről felszereltek egy kompakt ultrahangátalakító vékony tömböt, ami különböző irányokban (x, y és z tengelyek mentén) és erősségben stimulálja a száj, a fog és a nyelv egyes részeit. Az erősséget a frekvencia magasságával tudják szabályozni. Az eső és a fogmosás mellett kávét is ihatunk a virtuális térben, vagy beleszippanthatunk az asztalon hagyott VR cigarettába, amelynek érzetét egy magas frekvenciájú, tartósabb, egy pontba koncentrált ultrahanghullám kelti.
A Future Interfaces Group kutatásának célja, az innováció jelentősége mellett, az volt, hogy a virtuális valóságot és a haptikus érzékelést hogyan tudják még közelebb hozni a fogyasztókhoz. A haptikus érzékelés egyik legnagyobb kihívása, hogy jelenleg az eszközök igen korlátolt hardveres támogatással rendelkeznek, amik pedig a piacon vannak, nagyon magas áron érhetők el, emellett nem kifejezetten kényelmes a legtöbb ilyen készülék. Tehát a cél a felhasználóbarát haptikus visszacsatolás élményének megteremtése. A Printosh Advertising-nál mi is erre törekszünk. Az utóbbi években nagy hangsúlyt fektettünk az immerzív fejlesztésekre a vállalati kompetenciák közül, és nem csak B2C, hanem B2B alkalmazásait is kutatjuk és fejlesztjük.
Tekintse meg az immerzív technológiákkal kapcsolatos szakmai oldalainkat!
Immerzív fejlesztés a Printosh Advertising-nál
Korábban virtuális valóság és kiterjesztett valóság alkalmazásokon is dolgoztunk, amelyek közül kettő a B2C, míg egy a B2B szférában vált sikeressé. A Bakonyerdő Zrt. számára több ízben készítettünk fejlesztéseket: a virtuális valóság alkalmazásban VR lópatkolás, bognárműhely és kenyérsütöde várja a Természet Háza Látógatóközpont vendégeit; míg a Természeti és Vadászati Világkiállításra a Bakonyerdő standjának különlegessége volt az Élményerdő AR applikáció. A kiterjesztett valóság azonban az egészségügyben is megtalálta a helyét, egyik ügyfelünknek a pulmonológia és a gyógyászat kapcsán készítettünk egy B2B applikációt, amelyet konferenciákon és orvoslátogatói kiegészítő eszközként is használhatnak. A következő lépcsőfok számunkra is a haptikus érzékelés világa. Amire ehhez szükségünk van: egy partner, egy ötlet és szakmai bizalom.
A jövő előrejelzésének legjobb módja az, ha feltaláljuk! Hozz el hozzánk az ötleted, mi pedig megvalósítjuk!
Kérjük, vegye fel velünk a kapcsolatot, hogy elkezdhessük a közös munkát!
Minden beérkezett érdeklődés kiemelten fontos számunkra, ezért a lehető legrövidebb idő alatt reagálni fogunk.