• 2022. 06. 13.
  • 7,4 perc

A mai digitális világban biztos vagyok benne, hogy hallottál már az NFT tokenek világáról egy barátodtól vagy kollégádtól. 100%-ig biztos vagyok abban is, hogy valaki az ismerőseid közül már tuti tippeket is adott az NFT-kel kapcsolatban, és rá is kérdezhetett, miért nem veszel már részt ebben az új őrületben.

Függetlenül attól, hogy megfogalmazódott már benned hogy készítesz, értékesítesz vagy vásárolsz és kereskednél NFT-kel, ez a rövid bejegyzés értékes lehet a számodra, mert amit itt összefoglalok, az megváltoztat és átalakít egy egész iparágat.

Mielőtt belevágnék, kezdjük az alapokkal…

Mi az NFT jelentése?

Az NFT a „nem helyettesíthető tokenek” rövidítése, a blokkláncon* értékesített digitális eszközök egy formája. Egyszerű és érthető megfogalmazás, nem? Rendben, ha nem ismered a blokkláncok fogalmát és a hozzá kapcsolódó eszközöket, ez a mondat valószínűleg halandzsaként fog hatni a számodra. Hadd magyarázzam el másképpen.

A „helyettesíthető” kifejezés azt jelenti, hogy felcserélhető, helyettesíthető valami azonos értékű dologgal. Vegyük például egy darab ötezerforintost. Öt darab ezerforintosra váltható. Az öt ezerforintos bankjegy értéke megegyezik az egy darab ötezerforintossal. Viszont valami más, mint pl. egy eredeti van Gogh, nem helyettesíthető, mert csak egy eredeti van, és azt nem lehet lecserélni, vagy akár reprodukálni sem.

Mit is jelent ez?

A való életben és a digitális világon kívül a klasszikus műalkotásokat, első kiadású könyveket, bakeliteket, régiségeket és egyéb történelmi tárgyakat gyakran aukciókon adják el valódiságukról és egyediségükről szóló tanúsítvánnyal. Szóval, hogyan alakíthatjuk át ezt a „valódi” szokást a digitális világ szempontjai szerint? Itt lép a képbe az NFT.

Az NFT token ugyanezt a célt szolgálja, csak a digitális tartalmak esetében. Lehetővé teszi a GIF-ek, videók, jpeg-ek, mp3-ak és bármilyen fájlformátum egyedi minősítését. Ez a technológia megnyitja az ajtót a digitális fájlok új típusú „tulajdonjoga” előtt, amely korábban nem volt lehetséges, amíg nem jelent meg a blokklánc technológia.

Minden művész vagy személy, aki kiad egy NFT-t (a folyamatot kb. pénzverésnek – minting* – nevezik), beépített jutalékot csatolhat az NFT-sített tartalomhoz, amelyet minden alkalommal megkap, amikor a tartalmat a jövőben továbbértékesítik. A jutalék jellemzően 10% és 30% között van, de még több is lehet.
Ez a jutalék vagy jogdíj, ahogyan ezt az NFT token fejlesztés világában nevezik. Ez a kiindulási pont, ami miatt ezt a bejegyzést írom.

A koncertjegyek vagy rendezvények NFT tokenként történő értékesítésének előnyei:

NFT rendezvény

A digitalizáció korszaka előtt a koncertjegyek emléktárgyak is voltak. Az emberek az említett koncert után évekig ragaszkodtak a koncertjegyükhöz, csak hogy emlékezhessenek arra a különleges koncertre, amelyen részt vettek.
Manapság a legtöbb koncertjegyet digitálisan árulják, az okostelefonra mentett vonalkóddal vagy QR-kóddal. Ez a digitális jegy a koncert után értéktelenné válik, mert nem egyedi. Ugyanannak a személynek lehet egy digitális jegye a Gmail-fiókjában, az Apple Wallet-jában és azon a platformon, ahol az említett jegyet vásárolta.
Vagyis a QR-kód azonnal elveszíti értékét, miután engedélyt adott a birtokosának a koncertre – a rendezvény után viszont már értéktelenné válik pl. nem gyűjthető értékes relikviaként.

Az NFT-k viszont digitálisan gyűjthetők. Nem reprodukálhatók vagy másolhatók. Ezért az NFT-hez való ragaszkodás még egy koncert után is az egyedi emlékek érzetét kelti, de azon túl még értéket is képvisel. Hasonlóan a régi nyomtatott jegyekhez.

Ezért a rajongók vagy rendezvénylátogatók valóban érdeklődni fognak a koncertjegyek vagy rendezvénybelépők NFT-ként történő vásárlása iránt, még akkor is, ha ez valamivel nagyobb kihívást jelent, mint egy QR-kód e-mailben történő letöltése és tárolása.

De legyünk őszinték, ebben az esetben miért lenne érdekelt a művész vagy a rendezvényszervező, hogy megteremtse ezt a lehetőséget, csak azért, hogy egy-egy emléktárgyat biztosítson a rajongóknak – elsőre úgy tűnik, nem éri meg ez a plusz erőfeszítés. De hidd el, ez messze nem így van.

Szinte minden belépőjegyes rendezvényen ezek a jegyek a későbbiekben jellemzően az eredeti árnál magasabb áron kerülnek továbbértékesítésre a másodlagos piacon. A szervező vagy az előadó azonban nem profitál a magasabb viszonteladói árból a másodlagos piacon. Egyes esetekben a jegyeket, belépőket nyomtatott névvel is kiadják, amelyet a kapuknál ellenőriznek, csak a másodlagos piac letörése érdekében.

Emlékszel a jogdíjakra, amelyekről korábban beszéltem az NFT token fejlesztés kapcsán?

Az NFT-ket elsősorban létrehozó személy vagy szervezet beállíthat egy jogdíjat, amelyet minden jövőbeni viszonteladáskor megkap.
Ebben az esetben az előadó vagy a szervező profitál abból, ha a koncertjegyek eredeti áron történő eladása után kerül sor a továbbértékesítésre. Ez azt jelenti, hogy ahelyett, hogy a másodlagos piac ellen harcolnánk, – mert abból a szervezők vagy a művészek nem profitálnak, – a szervező vagy a művész bármilyen értéket beállíthat jogdíjának, amelyet minden továbbértékesítéssel megkereshet.
Ez jelenthet akár 100%-os jogdíjat is, ha a másodlagos értékesítési piac felszámolása a cél. Ebben az esetben a viszonteladó egyetlen fillért sem nyer a másodlagos piacról – nem hiszem, hogy ebben az esetben bárkit is érdekelne a továbbértékesítés.

Tekintse meg az immerzív technológiákkal kapcsolatos szakmai oldalainkat!

NFT VR

Virtuális valóság(VR)

Számítógéppel szimulált valóságról beszélünk, amelyhez szükséges egy VR-headset is…

NFT AR

Kiterjesztett valóság (AR)

Az AR kihasználja a meglévő valóságtartalmat és egy eszköz felhasználásával kiegészíti…

NFT XR

Kibővített valóság(XR)

Az XR esetében már az iOT, a mesterséges intelligencia és a robotika elemei is bekapcsolhatók a fejlesztés folyamatában…

NFT MR

Mesterséges intelligencia (AI)

Az AI esetében egy beprogramozott tanulórendszerről beszélünk…

Ez az egyetlen előnye a rendezvénybelépők NFT-ként történő értékesítésének?

Nem igazán, több más megoldás és előny is létezik:
Az NFT tokenek tartalmazhatnak feloldható tartalmat – ami egyedi jutalmakat biztosít a vásárlóknak, például egyedi tartalmat vagy akár módot a művésszel való kapcsolatfelvételre.

Az NFT-vel feloldható tartalmak időkorlátosak lehetnek, így az egyedi tartalom csak egy bizonyos időpontban jelenik meg. A helyszínhez való hozzáférést biztosító QR-kód például csak a helyszínre való belépés előtt egy órával oldható fel.

Az NFT token tulajdonosok jövőbeli jutalmakban részesülhetnek. Ilyen például az új kiadványok meghallgatása, mielőtt azok megjelennének a streaming szolgáltatásokon, vagy esetleg hozzáférés a színfalak mögötti felvételekhez a koncert próbájához.

A művészek NFT koncertjeggyel tudnak egyedi tartalmat biztosítani azoknak, akik ellátogattak koncertjükre. Ez a tartalom erősíti a kapcsolatot a művész és rajongóik között, ami a művészek és a rajongók számára egyaránt előnyös.

A koncert- vagy rendezvényjegyek NFT-ként történő értékesítése biztonságosan és pontos elszámolással lehetővé teszi a művész vagy a koncertszervező számára, hogy pénzben részesüljön a koncertjegyek másodlagos piacából is. Ez egy olyan szempont, amely a mai napig hiányzott az iparágból, és csak az NFT token technológiának köszönhető, hogy a művészek most profitálhatnak ebből a piacból.

Nézz szét nálunk a weboldalunkon is, ha további ötleteket szeretnél kapni:

Kérjük, vegye fel velünk a kapcsolatot, hogy elkezdhessük a közös munkát!

Minden beérkezett érdeklődés kiemelten fontos számunkra, ezért a lehető legrövidebb idő alatt reagálni fogunk.

Kövess minket a közösségi médiában!

LinkedIn és YouTube csatornánkon rendszeresen publikáljuk a legújabb immerzív technológiákról szóló aktualitásokat. Kövessen minket a közösségi médián, hogy ne maradjon le a legfrissebb tartalmakról!

Kövess minket a közösségi médiában!

LinkedIn és YouTube csatornánkon rendszeresen publikáljuk a legújabb immerzív technológiákról szóló aktualitásokat. Kövessen minket a közösségi médián, hogy ne maradjon le a legfrissebb tartalmakról!

LinedIn profil

LinkedIn profil

YouTube csatorna

Youtube